Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Wouter Boon, nieuwe commercieel directeur TICA

''De kassa-omzet die we jaarlijks draaien, is voor ons de graadmeter van hoe relevant wij zijn''

Als ervaren professional in de interieurindustrie met een achtergrond bij bedrijven als Loods5 en Homestock, maakt Wouter Boon de overstap naar de functie van commercieel directeur bij TICA. Zijn ambities en verwachtingen sluiten aan bij het doel van TICA om een toonaangevende bestemming te worden voor groothandels, importeurs en fabrikanten. Wonen360 sprak met hem hierover.



Wat heeft je gemotiveerd om de rol van commercieel directeur bij TICA op je te nemen, gezien je eerdere ervaringen in de interieurbranche bij bedrijven als Loods5 en HomeStock?

''Mijn ervaringen bij Homestock en Loods 5 sluiten naadloos aan op de uitdaging bij TICA. Ik heb ervaring in deze B2B niche. De ambitie om meer en meer toonaangevend te zijn wordt nu ook echt bij de groothandels, importeurs en fabrikanten die we graag binnen willen hebben opgemerkt. De omzet die we voor hun genereren is echt veel hoger dan ik van te voren had verwacht.''

Wat zijn je verwachtingen bij je nieuwe werkplek?
''Van mij wordt verwacht dat ik Rogier Uivel (Directeur TICA) zal ondersteunen en een groot deel van zijn werkzaamheden zal overnemen. TICA is met allerlei projecten bezig intern, extern in binnen- en buitenland waar ik overal mijn steentje kan bijdragen. Ikzelf verwacht van TICA een leuke en fijne werkomgeving en vind het vooral belangrijk om met leuke collega's, toffe dingen doen.''

TICA staat bekend als een B2B inkoopcentrum voor de interieurbranche. Wat zijn jouw specifieke ambities en doelen voor het verder ontwikkelen en versterken van TICA als inkoopbestemming voor professionals in de interieurwereld?
''Ik vind het fijn om in een denderende trein te stappen; mijn ambitie is om deze soepeler te laten rijden. Ik wil graag unieke merken of productiebedrijven binnenhalen wanneer daar ruimte voor is maar een groot deel van de werkzaamheden zal ook zitten in het opzetten en realiseren van nieuw te ontwikkelen kansen in onze markt. Ik hou zelf van een wisselend aanbod en vind dat onze exposanten daar onder andere aan moeten voldoen. Onze TICA-member moet iedere keer weer wat nieuws kunnen vinden en zo zelf ook een interessant, fris en winstgevend aanbod kunnen bieden. Onze TICA-members kunnen profiteren van verschillende inkoopvoordelen; bijvoorbeeld dat ze minimaal 2.0 marge op ons aanbod kunnen maken.''

Kun je ons meer vertellen over de strategieën die je van plan bent te implementeren om de samenwerking met merken en leveranciers te versterken en het aanbod van TICA nog aantrekkelijker te maken voor retailers en interieurprofessionals?
''De kassa-omzet die we jaarlijks draaien, is voor ons de graadmeter van hoe relevant wij zijn. Jaarlijks hebben we tienduizenden TICA-members die bij ons een jaarabonnement aanschaffen om in te kopen. We hebben veel data inzichtelijk en zien dus ook wanneer er exposanten zijn die niet goed meer presteren op onder andere de vierkante meteromzet, het aantal TICA-members dat bij hun koopt, het gemiddelde bonbedrag en aantal transacties. Zo kunnen wij ingrijpen en de exposant inspireren en motiveren om even kritisch naar hun eigen shop-in-shop te kijken. Eventueel kan er dan ook gekeken worden naar vervanging, ik heb een uitstekend netwerk en daarnaast ook nog hele goede smaak wanneer het gaat om aantrekken van nieuwe exposanten. Verder hebben we in beide grote vestigingen in Aalsmeer en Venlo een atrium gecreëerd voor de kassa's waar we allerlei nieuwe merken die nog echt bekend moeten worden een springplank kunnen bieden om hun business een kickstart te bieden, hier reizen we de wereld voor af om vooral niks te missen. Dat is voor TICA-members ook erg aantrekkelijk natuurlijk.''

Hoe hebben de verschuivingen in de markt, zoals de groei van online winkelen en veranderende consumentenvoorkeuren, invloed op de rol van TICA als inkoopcentrum? En hoe gaan / of spelen jullie daar op in?
''TICA is tijdens de pandemie erg gegroeid qua bezoek en omzet, afgelopen jaar is er geen terugval geweest. Onze relevantie is getest en bewezen. Onze TICA-members zijn ook op zoek naar waardevolle kennis van vakexperts en de mogelijkheid om hun netwerk verder uit te breiden. Dat faciliteren we door het organiseren van diverse events. Persoonlijk denk ik dat het hier 365 dagen per jaar Maison & Objet is of in ieder geval zou moeten zijn waar je meteen alles kan meenemen wat je ziet. Daarnaast geloof ik nog steeds heel erg in de kracht van fysieke winkels. Daar zie, voel en ruik je immers de producten. Fysiek inkopen betekent dat je artikelen kunt mixen en matchen en zo je eigen collectie kunt samenstellen. Online shoppen zien wij wél als verlengstuk van onze klantreis en dus een extra service voor onze TICA-members. Het moet niet uitmaken via welk kanaal ze hun extra voorraden willen inkopen; de klant moet kunnen kiezen voor het inkoopkanaal dat op dat moment voor hen relevant is. We werken momenteel hard aan nieuwe online mogelijkheden en natuurlijk hebben we de samenwerking met onze partner Orderchamp. Hierdoor kunnen retailers zowel fysiek inkopen bij TICA én online hun assortiment met nog meer merken en producten aanvullen.''

Zijn er verder nog dingen die je wilt benoemen in het artikel?
"Zeker! We hebben onlangs aangekondigd een vierde TICA-vestiging te open. Deze nieuwe locatie is in Ede (in het Groothandelcentrum Plantion) en gaat eind van de zomer open.''

Meer informatie:
TICA - Wouter Boon
wouterboon@tica.nl
www.tica.nl