Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Retailers kunnen meer doen om retourzendingen te beperken'

Het aantal retourzendingen loopt de spuigaten uit. Het kost retailers veel mankracht en geld om producten weer op de markt te brengen, terwijl de impact op het milieu enorm is. Daarom willen ze retourzendingen beperken. Bijvoorbeeld door retourkosten in rekening te brengen. Toch kunnen retailers meer doen, zonder dat hun serviceniveau daaronder lijdt. Dat meldt Manhattan Associates, een technologiebedrijf op het gebied van supply chain en omnichannel commerce.



Hoe gedetailleerder de informatie is die retailers prijsgeven op hun webwinkels over de producten die ze aanbieden, hoe kleiner de kans op een retournering. In de mode-industrie is het bijvoorbeeld al gebruikelijk om gedetailleerde info weer te geven over kledingmaten en diezelfde informatie ook in aanbevelingen van toekomstige items voor de klant mee te nemen. Zo zijn consumenten in staat een gerichtere keuze te maken. En bestellen ze bijvoorbeeld minder snel meerdere maten tegelijk.

Dankzij de introductie van generatieve AI-tools kunnen retailers het detailniveau van de informatie op hun webwinkel verhogen. Denk aan het beeldmateriaal. Vroeger waren ze hiervoor afhankelijk van echte, kostbare fotomodellen en moesten ze selectief zijn in hun keuze. Met als gevolg dat niet elke online klant zich kon herkennen in het model. Nu kunnen ze de klant in realtime foto's voorschotelen die matchen met de uiterlijke kenmerken van de klant. Denk aan gewicht, lengte of huidskleur. Hierdoor kan de klant een nog betere afweging maken of het product voldoet aan de verwachtingen.

Hoe gedetailleerd een productpagina ook is, retourzendingen zijn natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten. Maar dat betekent niet dat klanten het product altijd moeten terugsturen naar het distributiecentrum. Retailers kunnen klanten ook wijzen op de meest duurzame optie voor retournering. Denk aan het terugbrengen van een kledingstuk naar een winkel in de buurt, waar het na controle door het winkelpersoneel meteen weer in de rekken kan worden teruggehangen. Een win-win-situatie voor zowel de retailers als het milieu.

Meer informatie:
Manhattan Associates
www.manh.com

Publicatiedatum: