Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'In 2030 verwacht 25% van de retailers geen voorraad meer te hebben in hun fysieke winkel'

Wanneer we door winkelstraten lopen, verdwijnen steeds meer winkels en maken plaats voor snoepwinkels, kleine 'grab-and-go' restaurants en schoonheidssalons. Het lijkt erop dat we op het punt staan van een nieuwe manier van winkelen. Zal alles zich verplaatsen naar online? Is er nog een toekomst voor de fysieke winkel? Op welke manier zullen klanten in de toekomst winkelen? De PwC Retail Monitor 2024 onderzoekt de huidige stand van zaken van fysieke winkels en verkent de toekomst van winkelen.



Voorraad verdwijnt
Een van de onderwerpen die onderzocht zijn door PwC is de voorraad. Op dit moment heeft 94% van de retailers het merendeel (>75%) van hun producten beschikbaar in de winkel. Bijna de helft van deze retailers geeft aan dat dit geldt voor hun volledige assortiment, niet alleen voor de meest populaire en best verkopende items. Echter, deze trend wordt verwacht te veranderen tegen 2030. Tegen die tijd verwacht ongeveer 25% van de retailers geen voorraad meer te hebben in hun fysieke winkels. Deze verschuiving anticipeert op een grotere nadruk op alternatieve distributiekanalen en een beweging naar virtuele of online winkelkanalen.

Deze verandering wordt toegeschreven aan veranderende klantvoorkeuren. Hoewel klanten nog steeds waarde hechten aan het kunnen zien en aanraken van producten voordat ze een aankoop doen, is er niet langer een sterke behoefte om het product onmiddellijk mee naar huis te nemen. Echter, de voorkeur voor in-store winkelen in vergelijking met online winkelen kan variƫren afhankelijk van de prijs van het product (zoals eerder vermeld) en de subindustrie. Bijvoorbeeld, items zoals kleding en fruit worden eerder in de winkel gekocht, terwijl producten zoals nieuwe telefoons of een goed boek vaak online worden besteld.

Bron: PwC Retail Monitor

Publicatiedatum: