Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Enkele misverstanden over het consumentenrecht

Consumenten hebben op grond van de wet verschillende rechten waar webshops rekening mee moeten houden. Het is voor webshops (vrijwel) niet toegestaan om hiervan ten nadelen van de consument af te wijken. Dit betekent dat dergelijke afwijkingen op een informatiepagina of in de algemene voorwaarden niet geldig zijn. Jurist Paul Martens gaat op Thuiswinkel.org in op enkele punten waarover in de praktijk weleens misverstanden bestaan.



Herroepingsrecht/bedenktermijn
Bij een online aankoop hebben consumenten het recht om de koopovereenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden. Dit is het herroepingsrecht. Hiervoor geldt een bedenktermijn van minimaal 14 dagen.

Kortingen
Consumenten hebben ook het herroepingsrecht als producten (zeer sterk) zijn afgeprijsd. Producten die met korting worden aangeboden zijn dus geen uitzondering. Daarbij maakt het niet uit hoe hoog de korting is en of er gebruik wordt gemaakt van een speciale code die recht geeft op een korting.

Terugbetaling na retourzending
In een eerder kennisartikel zijn wij ingegaan op de verplichtingen van de webshop bij een retourzending. Nadat de consument aan de webshop heeft medegedeeld dat hij gebruik maakt van de bedenktermijn, moet de consument zo snel mogelijk maar binnen uiterlijk 14 dagen worden terugbetaald. Je mag met de terugbetaling wachten tot je het product retour hebt ontvangen of de consument heeft aangetoond dat hij het product heeft geretourneerd. De webshop dient alle van de consument ontvangen betalingen binnen deze termijn terug te betalen, inclusief verzendkosten. Het is wettelijk niet toegestaan om alleen de aankoopprijs van het product zonder verzendkosten terug te betalen.

Lees hier het complete artikel met meer info over retour artikelen en wettelijke garantie

Publicatiedatum: