Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vertrouwen van consumenten voor de zevende maand op rij verbeterd

Het vertrouwen van consumenten is in maart voor de zevende maand op rij verbeterd, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen steeg van -27 in februari naar -22 in maart. Zowel het oordeel over het economische klimaat als de koopbereidheid was minder negatief.

Met -22 lag het consumentenvertrouwen in maart onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986 op basis van het consumentenconjunctuuronderzoek. Het consumentenvertrouwen is een gemiddelde van 5 deelvragen, waarbij van elke vraag het saldo van positieve en negatieve antwoorden wordt genomen. Als alle consumenten positief zijn, is het saldo 100. Als alle consumenten negatief zijn, is het saldo -100.



Consumenten minder pessimistisch over economisch klimaat
Consumenten waren in maart minder pessimistisch over de economie dan in februari. De deelindicator economisch klimaat kwam uit op -35, tegen -41 in februari. Het oordeel van consumenten over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden was minder negatief, maar het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden was een fractie negatiever.

Koopbereidheid minder negatief
De koopbereidheid kwam in maart uit op -14, tegen -17 in februari. Het oordeel over de financiƫle situatie in de afgelopen twaalf maanden en het oordeel over de financiƫle situatie in de komende twaalf maanden verbeterden. Verder vonden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen minder ongunstig dan in februari.

Publicatiedatum: