Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

V-ZUG verhoogt winstgevendheid

V-ZUG heeft onlangs zijn jaarresultaten van 2023 en de vooruitzichten voor het jaar 2024 gedeeld. In 2023 genereerde de V-ZUG Groep een netto-omzet van CHF 585,4 miljoen (608 miljoen euro), 8,0% lager dan het voorgaande jaar. Tijdens de pandemie-geïnduceerde boost in 2021-2022 waren de verkoopvolumes buitengewoon hoog. Naast dit basiseffect hadden inflatie, stijgende rentetarieven en een overeenkomstige daling van de vraag een negatieve impact op de verkoopvolumes in het verslagjaar. Deze ontwikkeling werd verergerd door de vermindering van de voorraadniveaus bij V‑ZUG-partners. Om de markt gerelateerde daling van het volume aan te pakken, werden aanvullende maatregelen genomen om de verkoop te verhogen en kostenbesparende initiatieven geïmplementeerd die een positief effect hadden op het operationele resultaat en de kasstroom.


Foto: V-ZUG.

Dalende verkoopvolumes, verhoogde brutowinst en gericht kostenbeheer
De situatie op de markt voor huishoudelijke apparaten in 2023 was uitdagend. De trage ontwikkeling van nieuwe bouwprojecten en de terughoudendheid om te investeren in renovaties hadden invloed op de verkoopvolumes van V-ZUG. De verkoopvolumes stonden vooral in de tweede helft van het jaar onder grotere druk. Het bedrijfsresultaat (EBIT) daarentegen was aanzienlijk hoger dan in het eerste halfjaar. Dit was te danken aan geen verdere aankopen op spot-buy markten in de tweede helft van 2023 en consistente verkoopprijzen, wat leidde tot een hogere brutowinstmarge. Daarnaast versterkten de aanpassing van het aantal werknemers in de productie, procesoptimalisaties en verdere kostenbesparende initiatieven het bedrijfsresultaat.

Focus op marktontwikkeling en operationele verbeteringen
De netto-omzet van V-ZUG als marktleider op de Zwitserse binnenlandse markt daalde met 7,3%. In internationale markten daalde de netto-omzet met 10,9%. Operationele en organisatorische verbeteringen gingen hand in hand met verdere intensivering van de marktontwikkeling. Structuren en processen werden geoptimaliseerd in de Zwitserse marktorganisatie en in Marketing, Engineering en Operations om sneller te kunnen reageren op marktveranderingen. Tijdelijke medewerkers werden verminderd en de werving voor vacatures vond selectief plaats. Daarnaast werd een initiatief genaamd "Simplify V-ZUG" gelanceerd. Het initiatief omvat het stroomlijnen van processen en routines en het verder verbeteren van product-, leverings- en servicekwaliteit. Door het hele bedrijf heen zijn projecten beoordeeld en geprioriteerd en mogelijke kostenreducties geïmplementeerd.

De leveringsmoeilijkheden die werden veroorzaakt door verstoordde toeleveringsketens in het voorgaande jaar zijn nu verleden tijd. Sinds begin februari 2023 is de leveringskwaliteit weer op het gebruikelijke hoge niveau.

Transformatie van de locatie – een toewijding aan Zwitserland
Met de ingebruikname van Europa's meest geavanceerde koelkastfabriek in Sulgen in 2022 en door de bouw van een nieuwe verticale fabriek in Zug, onderstreept V-ZUG zijn toewijding aan Zwitserland. Het nieuwe productiegebouw "Zephyr Ost" werd in 2023 gebouwd. De basisuitrusting werd voltooid aan het begin van het eerste kwartaal van 2024 en het gebouw werd overhandigd aan V-ZUG voor de installatie en inbedrijfstelling van bedrijfsapparatuur. Dit versterkt de Zwitserse identiteit en levert een belangrijke bijdrage aan de lokale economie. Bovendien investeert V-ZUG in een uitgebreid opleidingsprogramma om de vakmensen van vandaag en morgen uit te rusten met essentiële branche-expertise.

Duurzaamheid als hoofdpijler: voortdurende toewijding
V-ZUG is altijd toegewijd geweest aan kwaliteit, precisie en duurzaamheid. Duurzaamheid maakt deel uit van de bedrijfsstrategie en wordt beheerd via een interdisciplinaire Duurzaamheidswerkgroep. Een aantal projecten werd in het verslagjaar vooruitgedreven.

Marcel Feurer wordt nieuwe Chief Swiss Market Officer
De V-ZUG Groep heeft de heer Marcel Feurer benoemd tot Chief Swiss Market Officer (CSMO) en lid van het Uitvoerend Comité. Hij zal uiterlijk op 1 juni 2024 in zijn nieuwe rol beginnen. Hij heeft vele jaren ervaring in verkoop, service en bedrijfsontwikkeling in de B2B- en B2C-business in Zwitserland en in het buitenland. Marcel Feurer is momenteel National Sales Director en lid van het Uitvoerend Comité van Hilti Schweiz AG. Eerder bekleedde hij verschillende functies bij Hilti, waaronder Director of Business Development en lid van het Uitvoerend Comité van Hilti België.

Vooruitzichten voor 2024
In het licht van aanhoudende wereldwijde onzekerheid, vertraagde goedkeuringsprocedures voor planning en het huidige renteniveau, verwacht V-ZUG geen verbetering in het consumentengedrag en met name in de vastgoedindustrie. Het initiatief "Simplify V-ZUG" zal doorgaan, waarbij complexiteit wordt verminderd en samenwerking en processen worden vereenvoudigd en geautomatiseerd. Dit wordt ook verwacht een positieve impact te hebben op klantgerichtheid en productkwaliteit. Een aantal nieuwe producten, met name in het middensegment, zullen in 2024 worden gelanceerd. Voor het jaar 2024 verwacht V-ZUG dat de marktomgeving uitdagend blijft. Het blijft zich inzetten voor zijn middellange termijndoelen door investeringen in marktpositionering en -ontwikkeling, productie en in lopende projecten om innovatie en efficiëntie te vergroten.

Meer informatie:
V-ZUG
www.vzug.com

Publicatiedatum: