Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Social commerce stimuleert online detailhandel

De nieuwe Consumentenbarometer van KPMG in Duitsland en IFH KÖLN onderzoekt het belang van social commerce. Dit verwijst naar aankopen via "sociale" online kanalen zoals social media (bijv. via gelinkte producten als een post in de feed of story), virtual reality (bijv. door VR-brillen), online/videogames (bijv. binnen een spel), of live video shopping. Er is een hoog potentieel onder Duitse consumenten – vooral voor impulsieve aankopen. Vertrouwensopbouw, sociale interactie en adequate productinformatie bieden voordelen ten opzichte van traditionele online winkels.

Foto © Marcel De Grijs | Dreamstime.com

Of het nu via Instagram, TikTok, online games of merkwebsites is: veel bedrijven hebben het potentieel van social commerce voor hun doeleinden al lang erkend. Naast zichtbaarheid en branding ligt de focus steeds meer op het voorbereiden van aankopen en directe transacties, met als doel een naadloze winkelervaring. Social commerce biedt zowel consumenten als bedrijven grote mogelijkheden. Dit blijkt uit de Consumentenbarometer van KPMG en IFH KÖLN, die in zijn laatste editie de relevantie en kansen van social commerce heeft geanalyseerd. Conclusie: 87 procent van de consumenten staat over het algemeen open voor het concept, en 75 procent heeft aankopen gedaan via social commerce.

'Social commerce, als een vorm van e-commerce, is in de gedachten van consumenten aangekomen, vooral sinds de COVID-19 pandemie, en het houdt enorm veel potentieel in. Detailhandelaren en fabrikanten zouden dit complexe onderwerp zeker moeten verkennen en onderzoeken in hoeverre Social Commerce-concepten als een extra verkoopkanaal voor hun bedrijf kunnen dienen,' zegt Dr. Kai Hudetz, algemeen directeur van IFH KÖLN.

Positieve effecten door transparantie en authenticiteit
Wanneer een social commerce-strategie adequaat is afgestemd op de doelgroep en het kanaal, beïnvloedt het de bedrijfsperceptie, merkloyaliteit en klanttevredenheid positief. 82 procent van de consumenten vindt dat transparante communicatie via social commerce essentieel is voor verantwoord bedrijfsgedrag, en meer dan de helft (53%) ziet bedrijven die actief zijn in social commerce als bijzonder authentiek. Producten die via social commerce worden aanbevolen, worden minder vaak teruggestuurd en worden met grotere tevredenheid ontvangen (58%). Zo kunnen bedrijven, door authentieke merk- en productpresentaties op sociale netwerken, online games of hun eigen websites, zwakke punten van traditionele e-commerce omzeilen, vooral het gebrek aan vertrouwen in aanbieders (37%) of onvoldoende productinformatie (30%).

'Of het nu spontaan of gepland is, kopen is altijd een uiting van vertrouwen. Social commerce fungeert als een katalysator voor vertrouwen en bevordert niet alleen de aankoop van producten, maar ook merkloyaliteit. Het zal e-commerce opnieuw aanzienlijk stimuleren. Social commerce biedt detailhandelaren en fabrikanten de kans op meer authenticiteit in individuele klantencommunicatie en een versterking van hun merk in de ogen van consumenten,' zegt Stephan Fetsch, EMA Head of Retail and Consumer Goods bij KPMG AG.

Potentieel nog niet volledig gerealiseerd door bedrijven
De aanzienlijke marktrelevantie van social commerce blijkt ook uit de gemiddelde besteding: vier op de tien kopers gaven meer dan 50 euro uit aan hun laatste aankoop. Dienovereenkomstig ziet momenteel twee derde van de consumenten intenties voor verkoopbevordering en omzetverhoging als redenen voor ondernemende social commerce-activiteiten. Bedrijven moeten ook de kansen grijpen die social commerce biedt op het gebied van klantenbinding (38% consumentenakkoord). Verdere voordelen van social commerce liggen in de mogelijkheid om een naadloze winkelervaring te creëren (23%) en meer sociale interactie te bevorderen (18%).

Meer informatie:
IFH KÖLN
www.ifhkoeln.de

Publicatiedatum: