De prijs voor het verschepen van containers daalt ondanks aanhoudende crises, zoals die in de Rode Zee, waar schepen worden aangevallen. De wereldwijde economie ondervindt stagnatie, waardoor de vraag naar goederen afneemt en de prijzen dalen. Of zoals zakenkrant De Tijd het omschrijft: 'De prijzen dalen omdat onze wereldeconomie slabakt.'
Transporteconoom Thierry Vanelslander wijst op de achteruitgang van de Chinese en Duitse economie, wat negatieve gevolgen heeft voor de scheepvaart. Veel schepen mijden nog steeds de Rode Zee en het Suezkanaal, en kiezen voor de langere route om Afrika via Kaap de Goede Hoop, wat resulteert in hogere brandstofkosten en langere reistijden.
De prijs voor het verschepen van een 40 voetcontainer is deze week met 4 procent gedaald naar 3.162 dollar. Dat blijkt uit de containerindex van het maritieme marktonderzoeksbureau Drewry. Sinds eind januari is de prijs zelfs met 17 procent gezakt. Toch is de containerscheepvaart nog niet uit de woelige wateren, want een jaar geleden lag de prijs 77 procent lager dan nu.
Bron: De Tijd