Sinds 2020 heeft de online retailer Amazon een sterke groei doorgemaakt in de categorie meubels en woninginrichting ten opzichte van zijn concurrent Walmart, en het heeft nu het verschil tussen hen verbreed met meer dan 10 procentpunten.
Nieuwe analyse van deze twee grote retailers en hun concurrentie om marktdominantie door PYMNTS Intelligence toont aan dat Amazon in het vierde kwartaal van 2023 een aandeel van 18,8% had in de consumentenbestedingen aan meubels/woninginrichting, terwijl Walmart goed was voor 7,3%. In het eerste kwartaal van 2020 hadden beide bedrijven een aandeel van 9,9%. Maar daarna keek Amazon niet meer achterom, waardoor het zijn aandeel vergrootte tot 12,5% in het tweede kwartaal van 2020 en zijn marktaandeel bleef vergroten.
Alleen al in 2023 is het aandeel van Amazon op de markt voor meubels en woninginrichting gegroeid van 14% in het eerste kwartaal, tot 15,1% in het tweede kwartaal en 16,2% in het derde kwartaal, voordat het sprong naar het huidige aandeel van 18,8%. Walmart heeft daarentegen zijn aandeel gedurende het jaar lichtjes zien dalen, met een piek van 7,7% in het tweede kwartaal.
Bron: Furniture Today