Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Herinvoering beveiligers op Nederlandse schepen op de Rode Zee cruciaal'

'Zelden was het zo onrustig in de Rode Zee. Houthirebellen uit Jemen beschieten schepen. Vorige week vielen daarbij voor het eerst dodelijke slachtoffers.' Het Reformatorisch Dagblad (RD) vroeg Annet Koster, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), naar de stand van zaken.


Foto ter illustratie. © Tawatchai Prakobkit | Dreamstime.com

"Zodra de aanvallen van de Houthi's stoppen, is het belangrijk dat er weer beveiligers mogen worden ingezet aan boord van schepen onder Nederlandse vlag. Gebeurt dat niet, dan zorgt de piraterij dus alsnog voor een probleem. En in dat geval kan er zomaar oneerlijke concurrentie ontstaan. Als scheepseigenaren uit andere landen wel bewapende bewakers mogen inhuren en onze leden niet, ontstaat er namelijk een ongelijk speelveld", zegt Koster in het interview met het RD.

Duidelijk is dat Nederlandse reders momenteel de Rode Zee en de Golf van Aden mijden vanwege de veiligheidsrisico's, wat resulteert in langere vaarroutes met hogere kosten en CO2-uitstoot. Hoewel de economische schade beperkt is, zijn de gevolgen voor het milieu en de scheepvaart aanzienlijk.

De recente aanvallen door de Houthi's worden sterk veroordeeld, omdat ze het internationale recht schenden en de vrije doorvaart in gevaar brengen. De inzet van het Nederlandse fregat Tromp wordt verwelkomd als extra bescherming, maar er is meer nodig om de situatie te stabiliseren. Zelfs als de aanvallen stoppen, blijft de Golf van Aden een risicogebied vanwege piraterij. Het herstel van de veiligheid is cruciaal voor de scheepvaart, en het is belangrijk dat Nederlandse schepen weer beveiligers aan boord kunnen hebben om eerlijke concurrentie dus te waarborgen.

Bron: RD

Publicatiedatum: