Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
SmartDesign Keukenstudio onthult de sleutel tot succes

Eigenaar Enno Grinn: "Het is natuurlijk niet zo dat ik alle wijsheid in pacht heb"

SmartDesign Keukenstudio behoort volgens ingewijden (lees: leveranciers) tot de beste keukenzaken van Nederland die het tegen de trend in erg goed doet. Deze stelling wordt deels onderstreept door het feit dat het bedrijf in 2020, 2021 en 2022 de finale van de uitverkiezing Mooiste Keuken van Nederland haalde. Maar in Maassluis doen ze meer dan alleen mooie keukens maken. Veel meer, zo blijkt.

Hoe komt het dat deze onderneming het zo goed doet? In een exclusief en diepgaand interview met Enno Grinn, directeur van SmartDesign Keukenstudio, ontdekken we de geheimen achter het succes van dit bedrijf.


Eigenaar Enno Grinn van SmartDesign Keukenstudio: "Als je elkaar het licht in de ogen gunt, kom je veel verder. Ieder zijn ding, nietwaar?"

Bij SmartDesign Keukenstudio is het team de drijvende kracht achter het succes. Enno Grinn benadrukt de onschatbare waarde van de mensen die er werken: "Je kunt de beste locatie hebben en de mooiste showroom, maar daar heb je niets aan zonder goede mensen. De meesten van ons zijn al meer dan 25 jaar in dienst. Maar degenen die korter in dienst zijn hebben veelal ook al jaren ervaring in de keukenwereld. De lange ervaring, klantgerichtheid en teamgeest van de mensen maken het verschil.

Een keukenadviseur heeft een uitdagend beroep. Je moet van veel dingen wat af weten. Je moet verstand hebben van technische en bouwkundige zaken, gevoel hebben voor interieur en trends, interesse hebben in je vak, verstand hebben van de enorme (on)mogelijkheden van de onderdelen waaruit een keuken wordt opgebouwd, kunnen ontwerpen, tekenen en berekenen, kunnen communiceren met cliënten, enthousiasme kunnen overbrengen, een commerciële inslag hebben. En bovendien moet je in staat zijn om datgene wat jij bedacht hebt op de juiste wijze te communiceren naar de mensen die de opdracht gaan uitvoeren. En ook dan moet je nog oprechte interesse hebben in je klant. Want er is natuurlijk niets leuker dan samen met je opdrachtgever het eindresultaat bewonderen en hen vragen hoe hun ervaring is geweest. Alles draait om mond-tot-mondreclame. En de moderne vorm van mond-tot-mond zijn reviews. Als ik de beoordelingen over ons bedrijf en onze mensen lees, maakt mij dat trots.

Tegelijkertijd verbaast het mij dat het vandaag de dag zo moeilijk is om goede keukenadviseurs te vinden. Het vak lijkt uit de gratie te zijn geraakt doordat consumenten negatieve ervaringen hebben met 'keukenboeren'. Veelal komen die ervaringen uit dezelfde hoek en helaas straalt dat uit over de gehele branche. Dat vind ik heel jammer. Als je het vak met de goede bedoelingen, interesse en toewijding uitvoert, is het een prachtige job! Je werkt in een mooie omgeving, je gaat naar beurzen en leveranciers, je hebt veel klantcontact, je krijgt uitdagingen om op te lossen, je komt bij de mensen thuis, je komt in de bouw en je hebt veel contact met diverse disciplines om het (jouw!) eindresultaat te bereiken. Feitelijk ben je een keukenarchitect. Dat is toch een prachtige baan! Er is geen dag hetzelfde en iedere dag is voorbij voordat je het weet. Wie wil er nou niet zo'n baan? Helemaal als je doelgroep, zoals bij ons, de consument is die de wat luxere (design-)keuken zoekt. Dus als de lezer zich getriggerd voelt… Je bent van harte welkom voor een gesprek."

Omgaan met uitdagingen
Enno deinst er niet voor terug om zijn inzichten over het omgaan met uitdagingen en tegenslagen in de keukenbranche te geven: "Om te beginnen heb ik altijd veel meer geleerd van de tegenslagen dan van de successen. Eerlijk gezegd zijn het vandaag de dag de regelgeving en de juridische kant die de lol er nogal eens vanaf halen. We zijn op dat vlak een beetje doorgeschoten, vind ik. Als je vandaag de dag bijvoorbeeld een leuke, oprechte consumentenactie wilt doen, dan moet je daar een paar kantjes regeltjes aan toevoegen om het juridisch in orde te laten zijn. En de consument ervaart dat dan weer als 'zie je wel, er zullen wel addertjes onder het gras zitten'. Een ander voorbeeld is materiaaleigenschappen. We werken met veel prachtige materialen, waar we graag met enthousiasme over praten. Maar dat kan eigenlijk niet zonder ook nadrukkelijk de negatieve eigenschappen te benoemen én te noteren. Doe je dat niet, dan creëer je een verkeerd verwachtingspatroon bij de consument en dan heb je een serieus probleem.

Het haalt de sjeu er een beetje vanaf. En toch blijf je ermee doorgaan, want uiteindelijk is het toch het enthousiasme voor het vak dat overwint. En zo is het ook met de uitdagingen en de tegenslagen. Je hebt een moment dat je het bijltje erbij neer wilt gooien, maar zodra je daar overheen bent vind je de motivatie weer om het op te lossen. En zodra dat gelukt is, komt het genoegen dat het gelukt is. Dat is nu juist wat ondernemen zo enerverend maakt."

Innovatie en aanpassingsvermogen
Over trends en ontwikkelingen in de keukenbranche zegt Enno: "Het blijft mij verbazen hoe keukenland zichzelf keer op keer opnieuw uitvindt! Uiteindelijk blijven het veelal rechthoekige meubelen, platte aanrechtbladen en apparaten die doorgaans hetzelfde eindresultaat beogen. Als je dan kijkt hoe leveranciers er toch iedere keer weer in slagen om hetzelfde opnieuw uit te vinden, dan vind ik dat bijzonder. Maar ook de ontwerpers. Als je nu bijvoorbeeld 10-20 jaar terugkijkt, dan realiseer je je dat we vandaag de dag hele andere keukens ontwerpen en leveren dan toen. Gaaf is dat! En dat maakt het vak dan weer zo mooi.

Tegelijkertijd zie je tegenwoordig steeds meer dat mensen een interieurontwerper/stylist inschakelen om hun woning in te richten. En dat is prima hoor, maar – met alle respect – het ontbeert de interieurontwerper/stylist aan kennis van keukens die de keukenspecialist wel heeft. Er worden door de interieurontwerper/stylist nogal eens dingen bedacht die echt volstrekt onmogelijk zijn, of niet aan te raden, of met een niet-realistische prijstelling. De uitdaging van de keukenspecialist is dan om dat in goede banen te leiden, wat weer tot teleurstelling bij de consument kan leiden. Hierin wordt de keukenspecialist gehinderd door zijn kennis, waar het enthousiasme van de interieurontwerper/stylist juist niet wordt gehinderd door keukenkennis. Daar moeten we een oplossing voor zien te vinden. We moeten elkaar beter gaan vinden."

Klanttevredenheid als topprioriteit
Bij SmartDesign Keukenstudio is klanttevredenheid van het grootste belang. Enno legt uit hoe het bedrijf er alles aan doet om een uitstekende ervaring te bieden, waarbij de kwaliteit van het team cruciaal is. Het bedrijf streeft naar een persoonlijke benadering en maatwerkoplossingen die voldoen aan de specifieke behoeften van elke klant. Door te luisteren naar feedback en continu te streven naar verbetering, blijft SmartDesign Keukenstudio een betrouwbare partner voor haar klanten.

Advies voor mede-ondernemers
Tot slot deelt Enno zijn advies voor andere ondernemers die succes willen behalen in de keukenbranche. "Het is natuurlijk niet zo dat ik alle wijsheid in pacht heb. Ik heb veel contact met collega's van de Uw Keukenspeciaalzaken, een formule van MHK. En dat zijn allemaal enthousiaste ondernemers, met ieder zo hun eigen visie op de branche. En omdat wij vaak met elkaar praten, leren wij veel van elkaar.
Ik denk dat het belangrijk is om helder te hebben wie jij als ondernemer wilt zijn, welke doelgroep van klanten je daarmee kan bedienen en hoe je die klant weet te bereiken.
Verder denk ik dat het belangrijk is dat je je aansluit bij een betrouwbare inkoopvereniging, om er zeker van te zijn dat je tegen goede condities inkoopt. Je kan immers niet concurrerend aanbieden aan de consument als je zelf geen goede condities hebt. Wij zijn tevreden MHK-lid. MHK gaat overigens veel verder dan alleen inkoop. MHK biedt ook hulp met marketing en bedrijfsadvies. Immers, niet alles draait om de prijs. Het is natuurlijk ook belangrijk dat je leveranciers betrouwbaar zijn en het juiste assortiment hebben. Dekker Zevenhuizen vind ik zo'n voorbeeld van een fijne leverancier. Het aanbod is enorm. Je moet keuzes maken en je ook committeren aan die leverancier. Partnership met je leveranciers is belangrijk en je kan nu eenmaal niet partner van alle leveranciers zijn.
Daarnaast kan het je helpen om je collega-keukenzaak niet alleen als concurrent te zien, maar ook als iemand waar je van kan leren. Als je elkaar het licht in de ogen gunt, kom je veel verder. Ieder zijn ding, nietwaar?"

Meer informatie:
SmartDesign Keukenstudio
Mozartlaan 334
3144 NH Maassluis
010 592 0200
info@smartdesign.nl
www.smartdesign.nl