Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Martijn Lutgerink: "Het verdienmodel ziet er gewoon goed uit"

De Eekhoorn Dutch Furniture strikt retailers

Martijn Lutgerink zet als commercieel directeur gelijk zijn stempel op De Eekhoorn Dutch Furniture BV. De Chief Commercial Officer (CCO) verlegt de koers meer richting retailers, nadat deze sinds de coronaperiode ietwat uit het oog waren verloren. De van oorsprong West-Friese meubelproducent houdt dezer weken haar dealerdagen in het Experience Centrum in Hoorn. Onder het thema Discover The New Collection worden winkeliers en andere wederverkopers duidelijk gemaakt dat het prijsbeleid aangepast is. "Zowel on- als offline is er met onze producten een goede, eerlijke boterham te verdienen", vertelt Lutgerink, terwijl marketingmanager Suzanne Neuvel meeluistert. "Dat willen we vooral onze bezoekers meegeven. Het verdienmodel ziet er gewoon goed uit. Als De Eekhoorn zorgen we ervoor dat de presentatie van onze meubelen op de winkelvloer meer dan lonend is."


Suzanne Neuvel en Martijn Lutgerink poseren bij tafel Tablo, die door de consument bij winkeliers geheel naar wens is samen te stellen voor een scherpe prijs en tegen snelle levering.

Martijn Lutgerink is sinds vier maanden verantwoordelijk voor het commerciƫle beleid binnen De Eekhoorn. Hij roemt het familiebedrijf, dat in 1980 is opgericht door vader De Smit, wiens zonen Jos en Gerard anno 2024 aan het roer staan. Het productiebedrijf, bekend van merken als WOOOD, BePureHome, vtwonen en Exotan, is de laatste jaren ongekend hard gegroeid. "Het is nu tijd voor de volgende stap", zegt Martijn. "We zijn terug naar de tekentafel gegaan en hebben goed gekeken naar waar we nu staan en waar we naartoe willen. Het gevolg is dat we een andere koers gaan varen."

Wie het Experience Center via de trap bezoekt, komt oog in oog te staan met deze creatief ingerichte wand.

Fysieke winkels
In de coronaperiode waren de online bestellingen niet aan te slepen. Inmiddels is het tijd dat de interieurmarkt terug in balans komt, waarbij fysieke winkels meer dan ooit een belangrijke rol spelen. De consument wil koopgemak, maar ook meubelen zien en voelen om uiteindelijk zelf te beslissen wat en waar er gekocht gaat worden. De Eekhoorn voelt dat aan en zet stevig in op de winkelier. "We vinden een fysieke presentatie dermate belangrijk, dat het voor een retailer lonend moet zijn om onze meubels te verkopen. De winstmarge is goed te noemen. We hadden voorheen te maken met prijserosie, waardoor de service op de winkelvloer naar beneden ging. Dat willen we niet", legt Martijn uit.
"Alles heeft te maken met de winstmarge, die moet gewoon goed zijn. Zowel on- als offline is ons distributie- en prijsbeleid zo ingericht dat iedereen een eerlijke boterham kan verdienen. Voor retailers is het een stuk interessanter geworden om onze producten te gaan verkopen", benadrukt hij nog maar een keer.

Gevoelige snaar
Martijn merkt dat het nieuwe prijsbeleid een gevoelige snaar raakt bij retailers, die vaak met hun winkelpersoneel de dealerdagen bezoeken om vervolgens lekker in de watten te worden gelegd. "Hun verdienmodel stond onder druk, onze koerswijziging zorgt voor een stukje erkenning. Daar acteren we nu op, dat als een deel van ons assortiment op hun winkelvloer komt te staan, ze daarvoor goed beloond kunnen worden. We hebben mensen die naar Hoorn komen een goed verhaal te bieden en een mooie collectie te bieden. We introduceren meer dan 200 nieuwe producten. Als verkoper in een woonwinkel wil je een verhaal te vertellen hebben. Nou, met onze meubelen is er genoeg gesprekstof. Als de markt wat terugloopt is het juist zaak dat je als producent innovatief bezig bent. Dat doen we bij De Eekhoorn en wordt erg gewaardeerd. We laten zien waar we voor staan: een nieuw seizoen, een nieuw verhaal."


De opvallende Popular zitmodules zijn royaal, luxe en organisch gevormd.

Popular zitbank
Nieuw in het assortiment is de opvallende Popular zitbank uit de BePureHome-collectie. Deze is royaal, luxe en organisch gevormd, bestaande uit een tweezits bank, fauteuil en poef, volledig gestoffeerd in een luxueuze grof geweven chenille stof. De Popular is dankzij de zitmodules eenvoudig uit te breiden tot elke gewenste grootte. Niet alleen mooi voor in woonkamers, maar ook goed te gebruiken als blikvanger in lobby's, in wachtruimtes. De Eekhoorn gaat zich in de komende periode meer toeleggen op de projectmarkt, waarvoor al een serie kleine tafels is geproduceerd. "We gaan ons meer en meer toeleggen op het produceren van meubilair voor hotels, vakantiehuizen, restaurants enz. Niet alleen tafels, maar ook (stapelbare) stoelen."

Over tafels gesproken: het bedrijf introduceert tijdens de dealerdagen een nieuw eetkamertafelconcept genaamd Tablo. "Een bestaande naam maar wel een geheel nieuw uitgewerkt concept waarbij de consument bij de winkelier zelf zijn droomtafel kan samenstellen (afmeting, kleur blad, poten, vorm) en waarvan de adviesprijs onder de 1000 euro ligt en de levertijd, zodra productie up en running is, een week of drie is", geeft Martijn aan.

Outdoormeubilair
Nu het voorjaar zich aandient staat ook de nieuwe outdoorcollectie centraal tijdens de huisshow. Voor De Eekhoorn biedt deze collectie een uitstekende kans voor dealers om hun binnenhuisassortiment uit te breiden naar buiten. Het terras wordt immers steeds meer beschouwd als een verlengstuk van het huis, en daar hoort ook mooie en betaalbare buitenmeubilair bij. De Eekhoorn staat bekend om zijn snelle levering, waarbij veel van de outdoorcollectie direct uit voorraad leverbaar is. "Het is een van onze USP's, dat we alle reguliere modellen uit voorraad kunnen leveren", vervolgt hij. "Vandaag bestellen is morgen leveren. Als partner hoef je dus niet te investeren in voorraad. Daarmee ontzorgen we de winkelier."

Verantwoord ondernemen
De Eekhoorn Dutch Furniture heeft ook MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) hoog in het vaandel staan en al verschillende stappen gezet in die richting. Het bedrijf erkent de groeiende vraag van consumenten naar verantwoorde producten en de strengere wetgeving op dit gebied. Als 'lichtgroen' bedrijf vertelt Martijn trots over hun inspanningen, zoals het gebruik van gecertificeerd hout, lak op waterbasis, PFAS-vrije verpakkingen, een energieneutraal kantoor en een batterij voor energieopslag. "We blijven streven naar verdere verduurzaming van de activiteiten, maar doen dat stap voor stap."



De voorjaarshuisshow is op afspraak op werkdagen te bezoeken van 4 tot en met 15 maart. Neem daartoe contact op met je vertegenwoordiger of stuur een e-mail naar: sales@deeekhoorn.com.

Meer informatie:
De Eekhoorn Dutch Furniture
Hoofdkantoor, Experience Center & DC
Jan Tinbergenweg 1
1689 ZV Hoorn
info@deeekhoorn.com
www.deeekhoorn.com