Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumptie huishoudens groeit iets in januari

In januari 2024 hebben huishoudens 0,3 procent meer goederen en diensten aangeschaft dan in januari 2023, meldt het CBS. Ze kochten vooral meer goederen. Volgens de CBS Consumptieradar waren de omstandigheden voor de consumptie in februari iets minder ongunstig dan in januari.


Foto ter illustratie. © Zerbor | Dreamstime.com

Consumenten hebben in januari 0,1 procent meer diensten afgenomen, zoals horeca, openbaar vervoer, communicatie, medische diensten of kapper, dan in januari 2023. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.

Consumenten schaften 0,6 procent meer duurzame goederen aan, zoals kleding. Ook hebben huishoudens in januari 7,4 procent meer overige goederen, zoals energie, motorbrandstoffen en producten voor persoonlijke verzorging, gebruikt. Januari was kouder dan januari vorig jaar. Aan voedings- en genotmiddelen hebben huishoudens echter 6,0 procent minder besteed, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, dan in januari 2023.

Een week geleden meldde het CBS dat het verkoopvolume van de detailhandel in januari 1,1 procent hoger was dan in januari 2023. Het volume van de non-foodwinkels lag 3,1 procent hoger, terwijl dat van de foodwinkels 2,5 procent lager was.

Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie in de consumptieradar. De consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. De indicatoren in de radar hangen goed samen met de consumptie door huishoudens, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een hogere groei van de consumptie.

Volgens de consumptieradar waren de omstandigheden voor de consumptie in februari iets minder ongunstig dan in januari. Dat komt vooral doordat de industriële ondernemers positiever waren over hun toekomstige personeelssterkte.

Publicatiedatum: