Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ananda van Doorn, CEO van Reliving:

"Ik voel een zekere mate van verslagenheid"

"Temu, die beruchte Chinese verkoper van in mijn optiek troepproducten, staat verrassend genoeg op nummer één in de Nederlandse app store", heeft Ananda van Doorn, CEO van Reliving, gezien. "En hierdoor voel ik toch een zekere mate van verslagenheid. Vooral omdat ik me dagelijks inzet met Reliving.nl voor het bevorderen van hergebruik en het tegengaan van onze wegwerpmaatschappij. Daarnaast zie ik veel duurzame merken die momenteel moeilijke tijden doormaken, terwijl onlangs bekend werd dat Temu dagelijks 1 miljoen pakketten alleen al naar de VS verscheept. Het is verbijsterend hoe zo'n bedrijf wereldwijd zo groot kan zijn."



Om haar punt duidelijk te maken somt ze een aantal zaken op:

  • Privacy: Temu misbruikt systematisch alle verzamelde gegevens, die vervolgens worden ingezet voor zeer gerichte reclamecampagnes. Tegenwoordig verschijnt Temu bovenaan de zoekresultaten na het googelen van slechts één product, zelfs bij unieke items zoals een "vintage vaas".
  • Temu kopieert alle ontwerpen voor hun producten. Niets is origineel of door hen zelf gecreëerd. Daarom zie je vaak in advertenties dezelfde foto van het product dat je zoekt, maar dan tegen een prijs die slechts een vijfde is van het origineel, terwijl de kwaliteit ook beduidend lager is.
  • De talloze rechtszaken tegen Temu vanwege hun onethische arbeidspraktijken zijn alarmerend. Uit recent onderzoek is gebleken dat er afgelopen jaar een stijging van 30% in werknemersuitbuiting binnen Temu is gemeld.
  • Wat betreft duurzaamheid hoeven we niet eens te beginnen. De zorg voor de planeet is volledig afwezig. Temu is veruit een grotere vervuiler dan de H&M Group en Zara samen.

"Een belangrijke conclusie is dat veel mensen zich niet bewust zijn van de negatieve impact van Temu. Daarom roep ik iedereen op om deze informatie te delen. Of deze de onderstaande video van Cesar Majorana, die zeker indruk maakt", besluit Ananda.



Bron: Ananda van Doorn

Publicatiedatum: