Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"2023 was in veel opzichten een jaar vol uitdagingen"

PostNL heeft vertrouwen in toekomstige groei van e-commercemarkt

PostNL heeft resultaten over over 2023 en het eerste kwartaal van 2024 bekend gemaakt. De volumes qua pakketbezorgingen waren 0,9% hoger in vierde kwartaal 2023. Over het hele jaar daalde ze met -0,2%. Wel werd er een aanhoudende sterkere groei internationale klanten waargenomen. In totaal verwacht PostNL een winst behaald te hebben in 2023 van zo'n € 92 miljoen. Verder viel ook de sterke vrije kasstroom van € 52 miljoen op.



Herna Verhagen, CEO PostNL: "2023 was in veel opzichten een jaar vol uitdagingen. Onzekere geopolitieke en economische omstandigheden werkten door in onze operationele omgeving. We hebben veel maatregelen getroffen om de kosten te verminderen en de kaspositie te verbeteren. Ook hebben we onze tarieven kunnen verhogen. Dat was echter onvoldoende om de sterke kostendruk in een krappe arbeidsmarkt met stijgende lonen en de effecten van de ontwikkeling in onze klanten- en productenmix op te vangen. We verwachten dat de externe omgeving ook in 2024 lastig zal zijn en blijven alle noodzakelijke acties bij zowel Mail in Nederland als bij Pakketten nemen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. We sturen op een resultaat dat structureel boven de kapitaalkosten ligt.

Als de trotse uitvoerder van de postdienstverlening van Nederland doen we er alles aan om de post bereikbaar, betrouwbaar en betaalbaar te houden. We hebben vele jaren continu aanpassingen gedaan aan ons netwerk, dat is ingericht om te voldoen aan de regelgeving die voorschrijft om binnen 24 uur post te bezorgen in het land. Maar verdere mogelijkheden om onze bedrijfsactiviteiten aan te passen op de aanhoudende daling van de postvolumes om de benodigde kostenbesparingen te realiseren zijn er vrijwel niet. Tegelijkertijd zijn de kosten, voornamelijk personeelskosten aanzienlijk gestegen en daalt het resultaat elk jaar verder. En de behoeften ten aanzien van post van post zijn veranderd. Onderzoeken tonen aan dat de vraag naar bezorging op de volgende dag significant is afgenomen, en dat is zichtbaar in onze volumes. Wij zijn ervan overtuigd dat de tijd rijp is om de postbezorging aan te passen, zodat deze beter aansluit op de behoefte van klanten en consumenten, en op de huidige arbeidsmarkt. We zijn van plan ons servicekader te wijzigen. Post zal binnen twee dagen bezorgd worden, en op termijn binnen drie dagen. De prioriteitsservice zal blijven, tegen een hoger tarief. Zoals we zien in veel andere Europese landen. Een wijziging in postregelgeving is noodzakelijk om ons netwerk verder te kunnen aanpassen zodat de postdienstverlening ook financieel gezond blijft. Dan kunnen we ook baanzekerheid blijven bieden aan duizenden mensen, nu en in de toekomst.

Bij Pakketten hebben we onverminderd vertrouwen in de toekomstige groei van de markt voor e-commerce, mede door de positieve ontwikkeling van de online penetratie. Wel moeten we ons bewust blijven van de economische onzekerheid. We hebben concrete acties uitgewerkt die moeten zorgen voor een beter evenwicht tussen volume en waarde en al in 2024 positief zullen bijdragen aan onze resultaten. We gaan door met de invoering van gerichte prijsmaatregelen en leggen onder andere de nadruk op specifiekeklantsegmenten. We rationaliseren onze producten en diensten en stimuleren het gebruik van opties om buitenshuis te bezorgen. Om de efficiëntiein onze netwerken verder te verhogen, optimaliseren we onze haal- en transportservices. Onze digitale transformatie is essentieel voor betere klanttevredenheid en versteviging van onze marktpositie. Ten slotte hebben we heldere doelstellingen geformuleerd voor verdere verduurzaming", aldus Verhagen.

Meer informatie:
PostNL
www.postnl.nl

Publicatiedatum: