Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Topvrouw Thijssen van ondernemersorganisatie VNO:

'Europese industrie kan niet concurreren met China en VS'

Alleen een politieke koerswijziging in Brussel en Den Haag kan de kaalslag onder de Europese industrie een halt toe roepen. Er is in navolging van Duitsland en Frankrijk compensatie nodig voor hoge energieprijzen en overheden moeten stoppen met het bedenken van extra regels. Dat stelt ondernemersorganisatie VNO. "Er kunnen geen regels meer bij, zegt topvrouw Ingrid Thijssen, die daarnaast ook vice-voorzitter van koepelorganisatie BusinessEurope is, in een interview met het AD.

Ingrid Thijssen is vanaf 15 september 2020 voorzitter van ondernemingsorganisatie VNO-NCW. FOTO TNO

Thijssen uit haar bezorgdheid over de nieuwe Europese Commissie die na de verkiezingen in juni aan de macht komt. Ze benadrukt de noodzaak om geen nieuwe regels meer toe te voegen en Nederland te stoppen met het opleggen van extra administratieve lasten bovenop de Brusselse plannen.

Thijssen wijst op de hoge energieprijzen en de grote regeldruk als oorzaken voor het vertrek van talrijke industriële bedrijven uit Europa. Nedcar, een Nederlandse autofabriek, sloot zijn deuren, terwijl investeerders ook uit Duitsland vertrekken en staalfabrieken in Wales en Italië hun activiteiten beëindigen. De Europese industriële productie krimpt.

De problemen in de industrie beperken zich niet tot Nederland; ook Duitsland ondervindt moeilijkheden, waarbij Duitse bedrijven als Volkswagen, Mercedes en BASF ervoor kiezen om nieuwe fabrieken elders te bouwen, voornamelijk in de VS en China.

De hoge energieprijzen in Europa, vergeleken met de VS en China, vormen een van de belangrijkste problemen, samen met de stijgende kosten als gevolg van verduurzamingseisen. Europese bedrijven hebben moeite om te concurreren op de wereldmarkt, terwijl elders gunstigere voorwaarden worden geboden. Dit heeft geleid tot een alarmerende situatie voor de Europese industrie en de banen die daarmee gemoeid zijn, en ook voor de toekomstige welvaart van Europa.

Het is duidelijk dat er verandering nodig is, maar of Europa in staat zal zijn om het tij te keren, zal afhangen van de acties van de nieuwe Europese Commissie en een nieuw kabinet. Thijssen en andere belanghebbenden pleiten voor een eenvoudiger systeem voor groene subsidies en minder regeldruk om de Europese industrie te ondersteunen en te behouden.

Bron: AD

Publicatiedatum: