Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ING Outlook Retail Non-food:

'Er wordt in 2024 naar verwachting vooral meer meubels aangeschaft'

Voor de detailhandel non-food verwacht ING in 2024 een omzetgroei van 3%. Consumenten hebben, door een combinatie van een lagere inflatie, hogere lonen en een aantrekkende woningmarkt, dit jaar gemiddeld meer te besteden. Het consumentenvertrouwen is begin 2024 dan ook aanmerkelijk beter dan een jaar eerder, al blijft het nog altijd relatief laag. De verwachting is dat consumenten dit jaar weer meer zullen gaan uitgeven in de winkelstraat, al zal het nog altijd niet heel uitbundig zijn. Naar verwachting worden vooral meer meubels, kleding en persoonlijke verzorgingsproducten gekocht.

2024 wordt een beter jaar voor het segment 'wonen'
De vooruitzichten voor het woonsegment zijn gematigd positief. Zowel voor winkels in woninginrichting als voor bouwmarkten en doe-het-zelf zaken wordt een omzetgroei van respectievelijk 3% en 2,5% verwacht. Nadat de consument vorig jaar een pas op de plaats maakte met het doen van grote uitgaven, is de verwachting dat ze dit jaar weer meer meubels zullen kopen. Ook bouwmarkten en doe-het-zelf winkels doen dit jaar betere zaken. Naar verwachting worden er dit jaar weer meer huizen verkocht, waardoor de winkelverkopen in het doe-het-zelf segment toenemen. Het betreft hier slechts een beperkte stijging aangezien er tegelijkertijd sprake is van een forse daling van het aantal opgeleverde nieuwbouw woningen.

De belangrijkste conclusies zijn:

  • Voor 2023 verwachten we 3% omzetgroei voor het Nederlandse non-food segment.
  • Consumenten kopen dit jaar weer meer in de winkelstraat, als is het nog altijd niet heel uitbundig.
  • Er wordt in 2024 naar verwachting vooral meer kleding, meubels en persoonlijke verzorgingsproducten aangeschaft.
  • Het aantal faillissementen in de non-food loopt dit jaar verder op, vooral onder kleding- en elektronicazaken.
Publicatiedatum: