De hoofdwinkelstraten in het centrum van Utrecht hebben afgelopen jaar 11,8 procent meer bezoekers ontvangen. Daarmee scoort het winkelgebied het beste van alle grote steden. "Wij zitten niet te wachten op dronken Engelse toeristen, maar wél op gezellige mensen", aldus Onderzoeksbureau RMC dat de drukte in winkelstraten door heel Nederland meet.

"Wij tellen smartphones. Het signaal daarvan wordt opgevangen en zo kunnen wij op bepaalde punten in het centrum de drukte meten tijdens winkelopeningstijden”, zegt directeur Huib Lubbers. "We weten niet wie de mensen zijn, waar ze naartoe gaan en of ze ook nog terug komen. Maar we kunnen ze wel tellen."

Wat opvalt in de cijfers van afgelopen jaar is dat Utrecht eruit springt in aantal bezoekers. Waar Nederlandse winkelgebieden gemiddeld een stijging van 2,2 procent zagen ten opzichte van een jaar eerder, zag Utrecht maar liefst 11,8 procent meer mensen voorbij trekken in het winkelgebied rond de Steenweg, Lange Elisabethstraat en Oudegracht.

Rinkelt de kassa?
Lubbers kan wel verklaren waarom Utrecht het beter doet dat andere steden. "De winkels en de horeca, het water en de terrassen. Je moet wel constateren dat Utrecht van de grote steden het meest compacte centrum heeft. Alles zit dicht bij elkaar, het station zit op loopafstand en Hoog Catharijne zit er tussenin en zal ook een aantrekkende werking hebben."

De directeur van het onderzoeksbureau maakt wel één voorbehoud: "De bezoekers die wij hebben geteld, zijn potentiële kopers. Hun aantal zegt nog niet alles over wat er in de kassa van winkeliers binnenkomt."

Door het jaar heen ziet Lubbers een bepaalde tendens. "Wij tellen en turven, maar waardoor de stijging komt, onderzoeken we niet. Maar trends zien we wel. Zo lijkt het erop dat het voorjaar altijd wat zwak is. In Utrecht, zie je dat net als in de rest van Nederland het na Koningsdag pas echt druk wordt. Het lijkt erop dat we er pas op uit gaan als het lekker weer is."

City marketing
Volgens Tom Broekman, ondernemer en bestuurslid van Centrum Management Utrecht, is de toenemende populariteit ook het gevolg van iets anders. "Utrecht heeft de Nederlandse consument weten te raken met goede marketing. We zitten niet te wachten op dronken Engelse toeristen, maar wel op gezellige mensen die komen winkelen, van de horeca genieten en een museum meepakken."

Een andere trend is een nieuwe balans tussen online winkelen en fysiek shoppen. Broekman merkt dat bij zijn eigen winkels, herenmodezaak Thom Broekman en jeansspecialist de Rode Winkel. "Wij hebben al onze pakken op internet staan, maar die verkopen we nauwelijks via de webshop. Wat klanten wél doen is de plaatjes bekijken en zich oriënteren op de winkel. Vervolgens komen ze naar ons toe en zeggen ze wijzend naar een foto op hun telefoon: deze willen wij zien."

Meer informatie:
Bureau RMC
www.rmc.nl