Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Container-rederij Maersk schrijft rode cijfers

In het laatste kwartaal van 2023 leed container-rederij A.P. Moller-Maersk een aanzienlijk brutoverlies van 537 miljoen dollar, vergeleken met een winst van 5,1 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar. Hoewel het bedrijf over het volledige jaar 2023 nog een winst van 3,9 miljard dollar boekte, beschrijft het zichzelf als het behalen van 'solide financiële resultaten onder moeilijke omstandigheden'. Deze cijfers vertegenwoordigen echter een flinke daling ten opzichte van de recordwinst van 30,9 miljard dollar in 2022, wat resulteerde in een koersdaling van 13% op de beurs.



Maersk waarschuwt voor nog somberdere cijfers in 2024, vooral als gevolg van het overaanbod aan scheepscapaciteit in de lijnvaartmarkt en de aanhoudende verstoringen door Houthi-aanvallen in de Rode Zee. De prognose voor de 'onderliggende ebit' voor 2024 varieert van een verlies van 5 miljard dollar tot een break-even van 0 dollar. Ook wordt verwacht dat de 'onderliggende ebitda' tussen de 1 en 6 miljard dollar zal liggen, aanzienlijk lager dan voorgaande jaren. Hoewel de omzet van 2023 fors lager was dan in 2022, blijft deze hoger dan voor de coronapandemie.

CEO Vincent Clerc: "2023 was een overgangsjaar na de buitengewone markt veroorzaakt door de pandemie. Ondanks aanzienlijk gewijzigde omstandigheden hebben we solide financiële resultaten behaald en zijn we goed gepositioneerd om de verwachte tegenwind in 2024 te beheren. Door vroegtijdige en vastberaden maatregelen te nemen om strikt kostenbeheer af te dwingen, hebben we ons aangepast aan de nieuwe realiteit. We moeten verdere vooruitgang zien in de logistieke sector om aan onze doelstellingen te voldoen, terwijl we onze transformatie voortzetten en onze concurrentiepositie versterken.

De huidige markt blijft een van robuuste volumes, maar terwijl de crisis in de Rode Zee heeft geleid tot onmiddellijke capaciteitsbeperkingen en een tijdelijke stijging van de tarieven, zal uiteindelijk de overcapaciteit in de scheepvaart leiden tot prijsdruk en invloed hebben op onze resultaten. De aanhoudende verstoringen en marktvolatiliteit benadrukken de noodzaak van veerkracht in de supply chain en bevestigen verder dat de weg van Maersk naar geïntegreerde logistiek de juiste keuze is voor onze klanten om deze uitdagingen effectief te beheren."

Meer informatie:
A.P. Moller-Maersk
www.maersk.com

Publicatiedatum: