Dinsdag 30 januari publiceerde Wonen360 het artikel 'Laat Nederlandse textielleverancier Big Bazar België failliet gaan?', waarin gemeld werd dat de Belgische tak van discountwinkel Big Bazar een betalingsachterstand van 20.000 euro heeft, zijnde een openstaande rekening van een Nederlandse leverancier van slaapkamertextiel.
Naast deze vordering loopt er ook nog een beslagleggingszaak van een recruitmentkantoor tegen het moederbedrijf Big Bazar Holding B.V. (uit Nederland), waarbij het bedrijf veroordeeld is voor het niet betalen van ingehuurd ICT-personeel voor een bedrag van ruim 80.000. Big Bazar Holding heeft taal noch teken gegeven en de vordering staat nog steeds open. De schuldeiser is teneinde raad.

Mr. drs. Joost Konings (zie foto), directeur van Invorderingsbedrijf Amsterdam behartigt de belangen van genoemde leverancier. Hij heeft geen goed woord over voor de manier waarop Big Bazar te werk gaat.

"De vordering die wij behandelen namens de leverancier van linnen en slaapkamertextiel heeft een opdracht gehad van Big Bazar België N.V. Hij heeft niets te maken met het failliete Nederlandse gedeelte. Ook de leverancier van ICT-personeel heeft een mantelovereenkomst gesloten met Big Bazar Holding B.V., een Nederlandse vennootschap. Dit is de zoveelste manoeuvre van het bestuur van Big Bazar om schuldeisers met een kluitje in het riet te sturen. Onze opdrachtgevers vinden dit zeer spijtig."

"Wanbetaling voelt in het algemeen als bedrog. Eerst wordt vaak de wereld beloofd en is alles mogelijk. Zelfs een strakke betaaltermijn - doorgaans 30 dagen - en een preferred supplier partnership. In veel markten, zoals in de retail, is de concurrentie moordend. De marges zijn laag (soms maar 10%) en je hebt dus veel omzet nodig om een wanbetaling goed te maken. Het financiële bedrag is één, dat is soms nog niet het ergste. Maar de emotionele pijn die ontstaat bij wanbetaling is enorm. Zeker voor kleinere ondernemers. Daarom zijn schuldeisers gemotiveerd om bij wanbetaling ook echt door te pakken door middel van rechtsmaatregelen. Dat moet ook wel, want in een gezonde economie moeten afspraken worden nagekomen. Er moet vertrouwen zijn om te handelen. Als je weet dat een debiteur kan wegkomen met wanbetaling, dan wil je ook niet meer leveren."

"Bij het faillissement van Big Bazar B.V. in Nederland waren er daarom ook zoveel schuldeisers die apart van elkaar het faillissement aan hadden gevraagd van de keten. En niet dat ze dat meteen hadden gedaan: bij veel bedrijven stonden de facturen gewoon maanden open. Overigens is in de wereld van zakelijke incasso het aanvragen van het faillissement een van de beste incassomiddelen. Als er geld is, wordt er doorgaans wel betaald. En als er geen geld is, dan heeft een onderneming ook geen bestaansrecht meer. Overigens worden maatregelen via de rechter pas getroffen als een zogenaamd minnelijk incassotraject (op basis van No Cure No Pay) geen soelaas biedt. In 92% van de gevallen wordt een zaak opgelost zonder rechter is mijn ervaring. Vreemde ogen dwingen, zegt men wel, maar dat is ook echt zo.

Ik hoop dat Big Bazar België al haar schuldeisers keurig betaalt. En niet alleen zij, maar ook de holding in Nederland die nog steeds actief is", besluit Joost Konings.

Meer informatie:
Big Bazar België
www.big-bazar.store

Invorderingsbedrijf
www.invorderingsbedrijf.nl