De detailhandel heeft in december 4,2 procent meer omgezet dan in december 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,7 procent hoger. De omzet van de foodsector groeide met 4,6 procent, die van de non-foodsector met 2,6 procent. Daarnaast is online 1,2 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Met het decembercijfer is ook het cijfer voor hele jaar bekend. In 2023 heeft de detailhandel bijna 6 procent meer omgezet dan in 2022.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in december. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 1,9 procent hoger dan in december 2022.

De omzet van de non-foodwinkels groeide in december 2023 met 2,6 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,2 procent hoger dan een jaar eerder.


Blik op Meubelbeurs Brussel, dat zich kenmerkte door optimisme en tevredenheid.

De drogisterijen, de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in december meer omgezet dan in december 2022. Daarentegen hebben winkels in meubels en woninginrichting, winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren), winkels in consumentenelektronica en witgoed en winkels in recreatieartikelen in december minder omgezet.


- Meubels en woninginrichting: -0,8%


- Doe-het-zelf, keukens, vloeren: -3,3%

De online omzet was in december 1,2 procent lager dan in december 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 1,3 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), kromp met 4,6 procent.

De online omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en de winkels in overige non-foodartikelen lag in december 2023 hoger dan in december 2022. De online omzet van de winkels in consumentenelektronica en de kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.



Detailhandel bijna 6 procent meer omgezet in 2023
In 2023 heeft de detailhandel, voor koopdagen gecorrigeerd, 5,6 procent meer omgezet dan in 2022. Het verkoopvolume was echter 2,4 procent lager. De omzet van de foodwinkels groeide met 7,7 procent, de winkels in non-food realiseerden een groei van 3,5 procent. Online is 1,6 procent meer omgezet dan in 2022.