Het was al eerder aangekondigd en ook dat het Ikea 77 miljoen euro zou gaan kosten. Maar zaterdag (27 januari) is officieel bekend gemaakt dat Ikea Nederland de prijs van meer dan 3.300 producten – zo’n 30% van het totale aanbod - met gemiddeld 20% heeft verlaagd. Dit doet het Zweedse woonwarenhuis om betaalbaar te blijven na prijsstijgingen als direct gevolg van de economische en geopolitieke ontwikkelingen van de afgelopen jaren. De prijsverlagingen zijn mogelijk dankzij gedaalde kosten en grote investeringen in het structureel omlaag brengen van de prijs. In september 2023 werd de prijs van ruim 600 producten omlaag gebracht. Nu is het tijd voor de tweede grote prijsverlaging, waarbij nog eens 2.700 producten een blijvend lagere prijs krijgen. Het gaat daarbij om populaire producten in alle productcategorieën: van banken tot bedden, van keukens tot woonaccessoires. IKEA is wereldwijd bezig om prijzen te verlagen en heeft als doel om eind 2025 de prijzen van het gehele assortiment terug te hebben op het niveau van voor de coronapandemie.

De wereldhandel kwam door de coronapandemie flink onder druk te staan. Ook IKEA werd geconfronteerd met tekorten aan grondstoffen en verstoorde toeleveringsketens. Dit leidde tot lege schappen en stijgende kosten. Deze ontwikkelingen dwongen het Zweedse woonwarenhuis tot het doorvoeren van prijsverhogingen over het hele assortiment. De tragische invasie van Oekraïne zorgde voor flinke inflatie en hoge rentes, waardoor consumenten hard werden geraakt in hun portemonnee. Gelukkig is het tij gekeerd en ziet IKEA sinds de tweede helft van 2023 een daling in met name de transport- en materiaalkosten. Daarnaast maakt IKEA extra geld vrij om producten blijvend in prijs te verlagen.

Alessandra Zini, CEO IKEA Nederland: “Betaalbaarheid en daarmee toegankelijkheid zitten in het DNA van IKEA. Deze forse investering in het verlagen van onze prijzen is een belangrijke stap om ons aanbod toegankelijk te houden voor consumenten, ongeacht de grootte van hun portemonnee. Daarom focussen we op het verlagen van de prijzen van populaire producten. Die worden vaak gekocht omdat ze handig of zelfs noodzakelijk zijn in huis, zoals bedden en banken, of keukengerei en opbergoplossingen.”

Prijzen omlaag in alle productcategorieën
In alle productcategorieën voert IKEA Nederland prijsverlagingen door. Uit het jaarlijkse Life at Home Report van IKEA blijkt dat een groot deel van de mensen op zoek is naar slimme, betaalbare opbergoplossingen. Daarom is ervoor gekozen om een groot deel van de investeringen in prijsverlagingen van opbergoplossingen te stoppen. Zo werd de EKET opbergkast 33% goedkoper en daalde de prijs van het TJUSIG schoenenrek met 40% van € 49,99 naar € 29,99. Daarnaast ziet IKEA het belang van het laag houden van de prijzen van producten waarmee klanten thuis duurzamer kunnen leven of die gemaakt zijn van duurzame materialen. Een voorbeeld hiervan is de TOFTBO badmat die gemaakt is van gerecycled polyester uit PET-flessen, die 40% goedkoper is geworden. Ook ledlampen, kranen en andere producten die helpen energie en water te besparen zijn in prijs verlaagd. Andere voorbeelden van prijsdalingen zijn het populaire MALM bed (van € 179,- naar € 149,-) en het METOD keukensysteem (20% in prijs verlaagd). Maar ook kleine producten daalden in prijs, bijvoorbeeld de ISTAD hersluitbare zakjes (van € 2,99 naar € 2,49).

Verdere verlagingen
De coronapandemie en aanhoudende economische onzekerheid hebben de nadruk gelegd op het belang van het leven thuis. Al tachtig jaar draagt IKEA bij aan een fijner leven thuis door producten van hoge kwaliteit aan te bieden tegen een betaalbare prijs en voor zoveel mogelijk mensen. IKEA zal ook in de toekomst blijven investeren in de betaalbaarheid van het assortiment, zonder concessies te doen aan kwaliteit, vorm, functie en duurzaamheid.

Meer informatie:
Ikea
www.ikea.nl