Het videospel The Sims, dat in 2000 werd gecreëerd door de Amerikaanse ontwerper Will Wright, biedt spelers al meer dan twee decennia de mogelijkheid om hun architectonische en interieurontwerpfantasieën te uiten. Het spel heeft een blijvende invloed gehad op interieurontwerp, waardoor het een van de bestverkopende videogamefranchises aller tijden is.

Ook interieurstylist en redacteur Rory Robertson is fan van het spel. "Mensen lachen wanneer ik zeg dat ik The Sims speel, maar het was enorm belangrijk op het gebied van ruimtes indelen en vormde een essentieel onderdeel van hoe en waarom ik uiteindelijk in de interieurontwerpbranche terecht ben gekomen", aldus Robertson.



Het oorspronkelijke idee voor The Sims was een architectuurspel, maar het evolueerde naar een levenssimulatiespel waarbij spelers virtuele personages ('sims') creëren en hun huizen en levens opbouwen. Het spel heeft een sterke focus op architectuur en interieurontwerp behouden, en het biedt spelers toegankelijke tools om structuren te bouwen en te decoreren.

Het ontwikkelingsteam zorgt ervoor dat de architecturale en ontwerpmogelijkheden van het spel fris en eigentijds blijven door voortdurend inspiratie te halen uit de echte wereld en online bronnen. Meubels en apparaten in het spel worden regelmatig bijgewerkt om culturele en technologische vooruitgang in de echte wereld te weerspiegelen.

Bron: Dezeen