De recente gebeurtenissen in het Suezkanaal hebben wereldwijd invloed op de supply chain en productieprocessen. Wonen360.nl sprak met Lex Tiggeler, CEO van Richmond Interiors, om inzicht te krijgen in de specifieke uitdagingen en oplossingen die zij tegenkomen.


Lex Tiggeler, directeur van Richmond Interiors.

Heeft de situatie in het Suezkanaal invloed op jullie supply chain en productieprocessen in China?
Lex: "Vertragingen zijn het grootste probleem. We kunnen niet meer aan de gevraagde levertijd voldoen voor out-of-stock producten. De containers die deze maand zijn gaan varen zijn verdrievoudigd in prijs, mede door de drukte voor Chinees nieuwjaar."

Welke specifieke uitdagingen ervaren jullie momenteel als gevolg van de Suezkanaalgebeurtenissen?
"Voor de beurs in Parijs en Birmingham werden veel nieuwe collecties ingetekend die nu pas na de beurs arriveren. Hierdoor moesten we veel producten invliegen."

In hoeverre hebben vertragingen in de scheepvaart invloed gehad op de levertijden van jullie producten?
"Gelukkig hebben we veel op voorraad, maar sommige producten hebben een vertraging van 3-4 weken opgelopen door het omvaren."

Hebben jullie extra kosten moeten maken door deze vertragingen, en zo ja, op welke manier?
"Ja, we moesten veel samples invliegen."

Hoe communiceren jullie met leveranciers in China over de gevolgen van de situatie in het Suezkanaal?
"We zetten meer druk op leveranciers om de levertijd te beperken."

Hebben jullie gemerkt dat jullie leveranciers ook hinder ondervinden van deze situatie?
"Nog niet, er zijn nog genoeg containers beschikbaar, maar dat kan door deze verstoring zomaar anders worden zoals tijdens corona."

Hebben jullie overwogen alternatieve routes voor jullie goederen, of maken jullie gebruik van luchtvracht om vertragingen te verminderen?
"Dat is leuk voor samples, maar verder onbetaalbaar."

Zijn er specifieke maatregelen die jullie overwegen of hebben genomen om toekomstige problemen met de supply chain aan te pakken?
"We overwegen een hogere voorraad aan te leggen om dit te kunnen overbruggen."

Hebben de vertragingen in de levering gevolgen voor jullie contractuele afspraken met leveranciers?
"Nee, dit is force majeur."

Zijn er clausules in jullie contracten die specifiek betrekking hebben op situaties zoals het Suezkanaalincident?
"Ja, rederijen proberen alle mogelijke toeslagen toe te passen."

Overweeg je wijzigingen aan te brengen in jullie toekomstige supply chain-planning om dergelijke situaties te vermijden of beter te beheren?
"Nee."

Hoe werken jullie samen met logistieke partners en andere belanghebbenden om de gevolgen van het incident te minimaliseren?
"We hebben dagelijks contact om containers zo snel mogelijk uit de haven te krijgen."

Hebben jullie lessen geleerd over samenwerking en communicatie met jullie partners in tijden van onverwachte gebeurtenissen?
"Ja, zo snel mogelijk klanten informeren als er producten vertragen door dit soort gebeurtenissen. En zorgen dat de nieuwe verwachte levertijd niet te krap wordt gezet om te voorkomen dat je moet blijven updaten. Een berichtje dat een artikel toch iets eerder komt, is leuker dan drie vertragingsupdates."



Meer informatie:
Richmond Interiors
Butter 17
1713 GM Obdam
+31 (0) 226 450 846
info@richmondinteriors.nl
www.richmondinteriors.nl