Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vaker PVC-vloer in badkamer en op trap, maar minder in woon- en slaapkamer

PVC-vloeren kennen een boven gemiddelde ontwikkeling qua populariteit. De consument zoekt online vooral naar PVC-vloeren voor in de badkamer en voor op de trap. Ook voor het lopende jaar zijn de vooruitzichten voor PVC-vloeren voor in de badkamer en voor traprenovaties positief. De populariteit van PVC-vloeren voor in de woonkamer, slaapkamer en keuken zullen daarbij iets achter blijven. Dat en meer blijkt uit de Vloerbedekking Marktmonitor 2023.


PVC-vloeren van Enia Flooring.

Een PVC-vloer is een vloerbedekking die is gemaakt van polyvinylchloride (PVC), een type kunststof. Het wordt vaak gebruikt als alternatief voor traditionele vloerbedekkingen zoals laminaat, parket of tegels. PVC-vloeren zijn populair vanwege het onderhoudsgemak en waterbestendigheid. PVC-vloeren zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren, patronen en texturen, waardoor ze geschikt zijn voor verschillende interieurstijlen. Ze zijn ook relatief eenvoudig te installeren en kunnen op verschillende manieren worden gelegd, zoals verlijmd op de ondervloer of als klikvloer zonder lijm. PVC-vloeren zijn over het algemeen vrij slijtvast en kunnen lang meegaan. Ze zijn ook vaak geluids- en warmte-isolerend en kunnen daardoor een comfortabele vloerbedekking zijn. Er zijn verschillende soorten PVC-vloeren beschikbaar op de markt. De meest voorkomende types zijn:

  • Plak PVC-vloeren: deze vloeren zijn voorzien van een zelfklevende achterkant en kunnen direct op de ondervloer worden gelegd.
  • Click PVC-vloeren: deze vloeren hebben een kliksysteem waardoor ze gemakkelijk te installeren zijn en kunnen worden losgemaakt en hergebruikt indien nodig.
    Rigide PVC-vloeren: deze vloeren zijn extra stevig en hebben een harde, stabiele kern die zorgt voor extra stevigheid.
  • Flexibele PVC-vloeren: deze vloeren zijn meer geschikt voor gebruik in commerciële omgevingen zoals ziekenhuizen, omdat ze zijn gemaakt van zachter materiaal dat beter bestand is tegen zware belasting en slijtage.
  • PVC-vinyltegels: deze vloeren hebben een tegelvormig ontwerp en zijn meestal voorzien van een klik- of lijmverbinding voor eenvoudige installatie.

Elk type PVC-vloer heeft zijn eigen voor- en nadelen, afhankelijk van de gewenste toepassing en het gebruiksdoel.

Online zoekgedrag naar PVC
Uit de database van zoekopdrachten in de Google-zoekmachine in Nederland die gerelateerd zijn aan vloerbedekking blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 295.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar PVC. Het zoekvolume naar PVC is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog 200.000 zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld ruim 294.000 keer gezocht naar PVC. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met 47% toegenomen. Het zoekvolume van de zoekopdrachten gerelateerd aan vloerbedekking over de afgelopen vier jaar is ook per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Het zoekvolume blijkt redelijk gelijkmatig verdeeld te zijn over de maanden van het jaar. In januari wordt er het meest gezocht naar PVC-vloeren. Deze maand vertegenwoordigt 9,9 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maand juni is het zoekvolume het geringst. Ten opzichte van alle vloerbedekking gerelateerde zoekopdrachten zijn de zoekopdrachten op het gebied van PVC ongeveer even gelijkmatig verdeeld over de maanden van het jaar.


Boven gemiddelde groei
Het zoekvolume van PVC steeg in het jaar 2020 met 67 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 met zes procent toenam. In het jaar 2022 nam het zoekvolume af met 17 procent. Daarmee is in drie jaar tijd het zoekvolume van PVC met 47 procent toegenomen. Dat is een beduidend sterkere groei dan dat van het geheel aan vloerbedekking, dat met 36 procent toenam.

Ruimtes
Naar welke specifieke soorten ruimtes wordt er het meest gezocht op het gebied van PVC? De ruimte met het meeste zoekvolume is de badkamer. In de afgelopen vier jaar werd er ruim 4.200 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “badkamer” in de zoekopdracht in relatie tot PVC. De trap behaalde per maand gemiddeld ruim 3.600 zoekopdrachten. PVC wordt in toenemende mate toegepast bij traprenovaties. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden ruimtes ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

Ruim 42 procent van het zoekvolume met type ruimte aanduiding heeft betrekking op de badkamer. Op de tweede plaats staat de trap met een aandeel van 36,1 procent in het zoekvolume. De nummer drie is de keuken, die 10,2 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.

Onderstaand figuur geeft de posities weer van de meest gezochte ruimtes in relatie tot PVC in het jaar 2022. De grootte van het bolletje van een soort ruimte geeft de relatieve omvang weer van de desbetreffende soort ruimte in het online zoekverkeer naar PVC. Hoe meer een ruimte bovenin het figuur staat afgebeeld, des de sterker de relatieve groei van het zoekvolume was in het jaar 2022 (ten opzichte van de andere ruimtes). Hoe meer het soort ruimte rechts in het figuur staat, des te positiever de relatieve groeiontwikkeling is van het soort ruimte. Rechts van de y-as duidt op een relatief versnellende groei, links van de y-as betekent een relatief afnemende groei. Kortom, hoe groter het bolletje en des te meer rechts bovenin het figuur, des te populairder de ruimte aan het worden is qua PVC vloer. Het figuur toont in feite de PVC trends qua ruimtes voor het komende jaar, gebaseerd op de ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar.

Het toilet en de hal hebben een sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze ruimtes relatief sterk van de onderscheiden ruimtes. De slaapkamer en de keuken bevinden zich in het kwadrant met de verwachte minder positieve ontwikkeling.

Bron: Vloerbedekking Marktmonitor 2023

Meer informatie
Van Es Marketing Services – marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
tel 0546 45 66 62
[email protected]
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: