Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

CEO Henk Teunissen van Rivièra Maison: "Het heeft ons veel extra omzet gegeven"

Positief is dat CEO Henk Teunissen van Rivièra Maison een toename ziet in hogere bestedingen van consumenten, die complete interieurs aanschaffen. Maar ook klanten die voor een bank komen en vaak ook nog met een salontafel, vloerkleed of zelfs meerdere lampen naar huis gaan. Dat heeft zo z'n redenen. Datzelfde geldt voor het feit dat Rivièra Maison steeds vaker benaderd wordt door productiebedrijven, die afnemers zoeken. Iets dat de redactie van Wonen360 ook op imm cologne vernam. "Ik ben nog nooit zo vaak benaderd als de laatste maanden", zegt hij.



Nu 2024 langzaam op gang is gekomen, is het tijd om Henk Teunissen als routinier in de interieurbranche wat vragen voor te leggen.

Hoe heeft de interieurbranche zich ontwikkeld in het voorbije jaar?
Henk: "Door de hoge inflatie is de consument voorzichtiger geworden, echter waar de kleinere interieuraankopen onder druk staan zien wij een toename van grote orders van €10.000 tot 20.000 etc. Een van onze storemanagers gaf aan dat ze voor COVID nog nooit een bank had verkocht boven de €2500,-, maar nu wekelijks modulaire bankensets tussen de €5000,- en €10.000,- en zelfs hoger."

"Wij hebben daarom geïnvesteerd in een digitale tool waarin al onze meubelen zitten en ons winkelpersoneel getraind om complete interieurs van Rivièra Maison in de (woon)kamer van de klant in te tekenen. Dit heeft ons in de retail veel extra omzet gegeven. Klanten die voor een bank kwamen, kopen nu ook vaak een salontafel, tapijt, bijzettafel of zelfs meerdere lampen erbij doordat ze in hun eigen woonkamer kunnen zien hoe dat staat. Inmiddels bieden we deze tool ook aan onze dealers aan en ze hoeven niet digitaal onderlegd te zijn om de tool te gebruiken. Kwestie van een paar uur training en veel oefenen. Het werkt echt super. Gelukkig zijn er nog genoeg consumenten die voldoende te besteden hebben of willen besteden aan interieur. Daarmee kun je het verschil maken."

Welke uitdagingen heeft Rivièra Maison in 2023 ondervonden?
Henk: "We worden nu weer geconfronteerd met veel hogere containerkosten, zogenaamd vanwege de Suez-crisis, maar het gaat hier om pure prijsafspraken die de rederijen met elkaar hebben gemaakt en die mogelijk, als het te lang duurt, de inflatie weer opdrijven. Omdat je niet zomaar prijzen kunt blijven verhogen rekenen wij in onze retail nu bezorgkosten (a €99,-) voor het thuis bezorgen van meubelen. Dit kan niet gratis meer en de consument begrijpt dit ook.
Productie loopt nu prima door maar doordat er weinig vraag is merk je dat veel productiebedrijven zoeken naar afnemers. Ik ben nog nooit eerder zo vaak benaderd als de laatste maanden."

Wat zijn jouw verwachtingen voor 2024?
Henk: "Ik verwacht een beter jaar dan 2023, maar we zullen met elkaar harder moeten werken voor dezelfde euro. Steeds meer vernieuwing en innovatie gaan we brengen. Juist in deze tijd is het belangrijk om kort op de bal te blijven zitten. Veel retailers zullen nieuwe leveranciers of nieuwe producten gaan zoeken omdat hetzelfde blijven doen, stilstand betekent dus achteruitgang.

Zelf gaan we een nieuw Warehouse Management-systeem implementeren voor meer klantgerichte customerservice. Ook gaan we een nieuwe B2B-website implementeren die er net zo uit gaat zien als onze consumentenwebsite. Hier zijn we al een paar jaar mee bezig."

Wat ga je in 2024 niet meer doen wat je in 2023 nog wel deed?
Henk: "Wij gaan ons meer richten op wholesale, de huidige winkels meer gebruiken als uithangbord en marketingtool. Ik ga me ook niet meer met alles bemoeien maar meer aan de teams laten, we hebben hele goede mensen."

Heb je nog een boodschap voor de lezers van Wonen360?
Henk: "Ga innoveren, leg je toe op meer service en gemak voor de consument zoals het intekenen van interieurs. Ga op zoek naar noviteiten en/of een deels ander assortiment."

---------------------------------------------------------------------------------------------

Wil je een afspraak inplannen om de nieuwe collectie te bezoeken? Neem dan contact op met het salesteam via [email protected].

Wil je dealer worden van Rivièra Maison? Klik dan hier voor meer informatie.

Meer informatie:
Rivièra Maison
www.rivieramaison.com