"Niet de grootste of meest drukke Domotex ooit, maar als altijd een warm bad om (zaken)vrienden en relaties te spreken". Sales en Marketing Manager Flip Kitslaar van Van Dijk Staircase Solutions verwoordt het als bezoeker treffend. De vakbeurs voor tapijten en vloerbedekkingen, die van 11 tot 14 januari duurde, was goed voor ongeveer 1000 exposanten uit 60 landen waarvan 31 uit Nederland en 20 uit België.

Domotex heeft volgens de organisatie opnieuw haar status als de meest invloedrijke drijvende kracht voor zakendoen, trends en innovaties in de industrie bewezen. Naar de mening van Sonia Wedell-Castellano, Global Director of Domotex, is de beurs niet alleen de wereldwijde ontmoetingsplaats voor de branche, maar ook het epicentrum van de gehele tapijt- en vloerensector, dankzij haar positieve energie en uitgesproken internationale karakter. Gedurende de vier dagen van de beurs kwamen ongeveer 18.000 bezoekers uit 140 landen samen met meer dan 1.000 exposanten uit meer dan 60 landen. Het internationale karakter van het evenement blijkt uit het feit dat 71% van de bezoekers uit het buitenland komt, waarbij 65% uit Europa, 18% uit Azië, 9% uit Amerika, 4% uit het Midden-Oosten, en de rest uit Afrika en Australië afkomstig is.


Bekijk hier de fotoreportage die Wonen360 van Domotex maakt.

Toekomst van de industrie
Bezoekers van over de hele wereld kwamen naar Domotex om inzicht te krijgen in de toekomst van de industrie. De beurs bood een platform voor ontmoetingen en zakelijke connecties tussen besluitvormers en professionals. Oliver Ginestier van de European DIY Retail Association (EDRA) was verheugd om de wereld van vloeren opnieuw te zien samenkomen, terwijl Martin Geiger van GEIGER de toename van exposanten na het tweede jaar van de pandemie als indrukwekkend beschouwde. Jamie Metrick, President en Chief Product Officer van het Canadese Elte, waardeerde de uitgebreide marktoverzichten en de mogelijkheid om wereldwijde zakelijke partners te ontmoeten en op de hoogte te blijven van trends.

Hoge niveau
Exposanten van tapijten en vloeren waren enthousiast over het hoge niveau van internationaliteit en de kwaliteit van de bezoekers. Theresa Paulig van Paulig zag Domotex als de perfecte gelegenheid om nieuwe producten aan een wereldwijd publiek te presenteren, terwijl Cathérine Vandepoel van Floorify deelname beschouwde als een boost voor export, met tevredenheid over het aantal, de kwaliteit en de internationale diversiteit van bezoekers.

Retailers Park
Een opmerkelijke uitbreiding van Domotex was de introductie van producten voor wanden en plafonds in het nieuwe Retailers Park in Hal 19/20. Dit werd gezien als een succesvolle toevoeging aan de beurs, waarmee het aanbod werd uitgebreid en waarde werd toegevoegd voor de handels- en ambachtsector.

De duurzame focus van Domotex, met megatrends als duurzaamheid en circulaire economie, kwam duidelijk naar voren in verschillende presentaties en evenementen. Het thema Floored by Nature werd geaccentueerd in The Green Collection in Hal 23, waar duurzame en milieuvriendelijke producten werden gepresenteerd.

Al met al bood Domotex dit jaar opnieuw een rijke ervaring met inspirerende displays, een gevarieerd ondersteuningsprogramma en talloze netwerkmogelijkheden. De beurs blijft een belangrijk platform voor de nieuwste ontwikkelingen en trends in de tapijt- en vloerensector, en het succes van deze editie voorspelt een veelbelovende toekomst voor Domotex, aldus de organisatie.


De volgende editie staat gepland van 16 tot 19 januari 2025.

Meer informatie:
Domotex
www.domotex.de