Onlangs heeft InteriorDaily de kans gehad om Reinier Koster en Kris Samoy, Benelux-vertegenwoordigers voor Kuka Home, te interviewen in de showroom in Kapellen. Het internationale meubelbedrijf vierde in 2022 haar 40-jarig bestaan. Oorspronkelijk afkomstig uit Aziƫ (China) is het bedrijf uitgegroeid tot een wereldwijde speler, dat in 2017 begon met de Europese expansie. Echter, deze uitbreiding is niet zonder de nodige obstakels verlopen.


Reinier Koster (links) en Kris Samoy (rechts) in de Kuka Home showroom in Kapellen

Uitdagende tijden
In de uitdagende Covid-periode stond Kuka Home voor aanzienlijke hindernissen. "Tijdens covid hadden we te maken met vertragingen in de containerverzending, wat leidde tot langere levertijden. Gelukkig zijn de levertijden weer normaal, net als voor de pandemie", zegt Reinier. Kris voegt toe: "Onze eerste tentoonstelling op imm cologne in 2017 was aangenaam, maar kort daarna beperkte de covic-uitbraak onze fysieke aanwezigheid, wat directe interacties met mensen bemoeilijkte."

Reflecterend op de beproevingen van het bedrijf, benadrukt Reinier de impact van externe factoren op hun bedrijfsvoering. De containerprijzen schoten in 2021 omhoog, wat voor verstoringen zorgde. Echter, in het latere deel van het jaar kelderden de prijzen, wat een terugkeer naar de normale gang van zaken signaleerde. Tegen deze veranderingen in, zorgden managementhervormingen voor een hernieuwde focus op de Benelux-regio.


Kuka Home op de Brussels Furniture Fair

Comeback en heropleving
"Op de afgelopen editie van Meubelbeurs Brussel kregen we een positieve respons, wat de heropleving van Kuka in de Benelux markeert", bevestigt Kris. Uitbreiding van hun stoffencollectie, vooral in de Benelux, is een strategische focus geweest. "We zien een duidelijke verandering in consumentenvoorkeuren. Jonge mensen willen tegenwoordig vaker hun meubels veranderen en kiezen voor stof in plaats van leer", legt Reinier uit. De showroom herbergt nu frisse collecties en moderne, elektrisch aangedreven modellen.

Terwijl ze aan hun comeback beginnen, uitte Kris de wens om klanten terug te winnen en de groei van het bedrijf verder te versterken. "Verloren terrein herwinnen is soms uitdagender dan groei realiseren", erkent hij.

Een van Kuka's sterke punten is het vermogen om te voldoen aan diverse marktvragen. Klantenfeedback uit Brussel werd bijvoorbeeld doorgespeeld naar de R&D-afdeling van Kuka. "Soms zien deze modellen er zelfs beter uit dan ze op de beurs deden. Ondanks dat we een grote speler zijn, maken we deel uit van een grote industrie die meer dan twee miljard genereert, we opereren als een kleine fabriek. Dit is de kracht van Kuka; het is een Aziatisch bedrijf, maar we hebben een platform gebouwd dat veel weg heeft van een Europese onderneming. Klanten kunnen per stuk opnieuw bestellen. Hoewel we containers moeten vullen, hebben klanten de vrijheid om te kiezen wat ze willen. Ze kunnen volle containers bestellen, of we bieden een zeer efficiƫnt platform voor individuele stuklevering", deelt Reinier.

Kuka Home zal deelnemen aan de meubelbeurzen imm cologne, MOW Germany, CIFF Guangzhou, Brussels Furniture Fair. Tevens is de kans groot dat er in het voorjaar een huisshow gehouden wordt. Kuka Home maakt zich op voor een veelbelovend jaar. "Onze focus ligt op gestage groei en een goede omzet", besluit Kris en Reinier.

Meer informatie:
Kuka Home
www.kukahome.com.hk

Kris Samoy
kris@krissamoy.be

Reinier Koster
reinier@resuko.be