Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Laminaat vooral gezocht voor op de trap

Uit de Vloerbedekking Marktmonitor 2023 blijkt dat de consument online, na vloerkleden en tegels, het meest zoekt naar laminaat als vloerbedekking. Het meest zoekt men naar laminaat als vloerbedekking voor op de trap. Op basis van intelligente extrapolatie zitten laminaatvloeren voor in de badkamer en de slaapkamer in de lift en groeit de belangstelling naar laminaat in de kleuren beige, donkerbruin en antraciet de komende tijd boven gemiddeld. Wel zijn de kleuren grijs, wit en eiken nog altijd het meest populair.



Soorten laminaatvloeren
Een laminaatvloer is een type vloerbedekking die bestaat uit verschillende lagen synthetische materialen die samen zijn gelamineerd. Laminaat is verkrijgbaar in zowel verschillende patronen als met verschillende producteigenschappen, zoals waterbestendig, klik- en plak-laminaat.

Soorten patronen
Het oppervlak van een laminaatvloer is bedrukt met een patroon dat eruitziet als hout, steen, of een ander materiaal. Zo heeft houtlaminaat een hout-look en -textuur en kan een goede keuze zijn voor mensen die van de uitstraling van houten vloeren houden, maar niet het budget hebben om echte houten vloeren te installeren. Breedplank-laminaat heeft brede planken en een authentieke houtlook, waardoor het eruitziet als een echt houten vloer. En zo heeft tegellaminaat een tegel-look en -textuur en kan een goede optie zijn voor mensen die een tegelvloer willen zonder de hoge kosten en het onderhoud dat hierbij komt kijken.

Ook voor badkamers en keukens
Laminaatvloeren zijn gemakkelijk te onderhouden, en zijn populair vanwege de relatief lage kosten in vergelijking met echte houten of stenen vloeren. Laminaatvloeren zijn verkrijgbaar in een breed scala aan kleuren, patronen en stijlen, waardoor ze geschikt zijn voor vrijwel elk interieurontwerp. Waterbestendig laminaat is speciaal ontworpen om bestand te zijn tegen water en vocht. Het kan daarom ook gebruikt worden in vochtige ruimtes zoals badkamers en keukens.

Klikken of plakken
Naast verschillende patronen zijn er ook verschillende soorten laminaatvloeren verkrijgbaar qua manier van leggen. Klik-laminaat is het meest populaire type laminaatvloer. Het wordt geleverd in panelen die gemakkelijk in elkaar klikken en op de ondervloer worden gelegd. Plak-laminaat wordt geleverd in rollen met een zelfklevende achterkant. Het wordt rechtstreeks op de ondervloer geplakt.

Online zoekgedrag naar laminaat
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan vloerbedekking blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 418.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar laminaat. Het zoekvolume naar laminaat is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog 342.000 zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld ruim 385.000 keer gezocht naar laminaat. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met 12% toegenomen.

Zoekperiode laminaat
Het zoekvolume van de zoekopdrachten gerelateerd aan laminaat over de afgelopen vier jaar is per maand geanalyseerd. Het zoekvolume is redelijk gelijkmatig verdeeld is over de maanden van het jaar. In januari wordt er het meest gezocht naar laminaat. Deze maand vertegenwoordigt 9,7 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maand juni is het zoekvolume het geringst. Ten opzichte van alle vloerbedekking gerelateerde zoekopdrachten zijn de zoekopdrachten op het gebied van laminaat een fractie meer gelijkmatig verdeeld over de maanden van het jaar.

Het zoekvolume van laminaat steeg in het jaar 2020 met 41 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 met drie procent afnam. In het jaar 2022 nam het zoekvolume af met 17 procent. Daarmee is in drie jaar tijd het zoekvolume van laminaat met 12 procent toegenomen. Dat is een beduidend minder sterke groei dan dat van het geheel aan vloerbedekking, dat met 36 procent toenam.

Ruimtes
Naar welke specifieke soorten ruimtes wordt er het meest gezocht op het gebied van laminaat? Bij deze analyse is een aantal soorten ruimtes onderscheiden. De indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een soort ruimte is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin het soort ruimte als zoekterm voorkomt in relatie tot laminaat. De ruimte met veruit het meeste zoekvolume is de trap. In de afgelopen vier jaar werd er ruim 4.200 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “trap” in de zoekopdracht in relatie tot laminaat. De badkamer behaalde per maand gemiddeld ruim 1.200 zoekopdrachten. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden ruimtes ziet er als volgt uit.



Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

Ruim de helft van het zoekvolume met type ruimte aanduiding heeft betrekking op de trap. Op de tweede plaats staat de badkamer met een aandeel van 15,3 procent in het zoekvolume. De nummer drie is de slaapkamer, die 12,3 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.

Prognose: groei voor badkamer en slaapkamer
Onderstaand figuur geeft de posities weer van de meest gezochte ruimtes in relatie tot laminaat in het jaar 2022. De grootte van het bolletje van een soort ruimte geeft de relatieve omvang weer van de desbetreffende soort ruimte in het online zoekverkeer naar laminaat. Hoe meer een ruimte bovenin het figuur staat afgebeeld, des de sterker de relatieve groei van het zoekvolume was in het jaar 2022 (ten opzichte van de andere ruimtes). Hoe meer het soort ruimte rechts in het figuur staat, des te positiever de relatieve groeiontwikkeling is van het soort ruimte. Rechts van de y-as duidt op een relatief versnellende groei, links van de y-as betekent een relatief afnemende groei. Kortom, hoe groter het bolletje en des te meer rechts bovenin het figuur, des te populairder de ruimte aan het worden is qua laminaat. Het figuur toont in feite de laminaat trends qua ruimtes voor het komende jaar, gebaseerd op de ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar.


De badkamer en de slaapkamer hebben een sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze ruimtes relatief sterk van de onderscheiden ruimtes.

Kleuren
Naar welke specifieke kleuren wordt er het meest gezocht? De kleur met het meeste zoekvolume is grijs. In de afgelopen vier jaar werd er bijna 10.000 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “grijs” in de zoekopdracht in relatie tot laminaat. Wit behaalde per maand gemiddeld ruim 9.000 zoekopdrachten. Ook eiken (wat naast een materiaalsoort in dit geval ook een kleursoort kan zijn) wordt frequent gezocht. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden kleuren ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

Ruim 20 procent van het zoekvolume met kleur-aanduiding heeft betrekking op grijs. Op de tweede plaats staat wit met een aandeel van 19,3 procent in het zoekvolume. De nummer drie is eiken, welke 19,0 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.

Kleuren-prognose
De kleuren beige, donkerbruin en antraciet hebben een sterke uitgangspositie in het prognose-model; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze kleuren relatief sterk van de onderscheiden kleuren. De kleuren lichtgrijs, grijs en betonlook zitten juist in een ongunstig kwadrant als het gaat om kleuren van laminaat.

In het onderzoeksrapport worden tevens de marktposities van merken, winkelformules en verkoopplatformen van laminaat getoond met de verschuivingen in de markt en een prognose voor het komende jaar op basis van intelligente extrapolatie. Het rapport toont de posities van onder meer de volgende aanbieders van laminaat: Ambiant, Anil Laminaat, Balterio, Bebo, Bruynzeel, Cando, Carpetright, Decomode, Douwes Dekker, Egger, Gamma, Hornbach, Hubo, Ikea, Karwei, King Laminaat, Krono, Kronotex, Kwantum, Laminaat2go.com, Laminaat-Concurrent.nl, Laminaatoutlet.nl, Laminaatpark.nl, Laminaat-Plaza.nl, Leen Bakker, Lundia, Marktplaats, Meister, Parador, Pergo, Praxis, Quick Step, Roobol, Skandor, Tundra (van Ikea) en Vtwonen.

Bron: Vloerbedekking Marktmonitor

Meer informatie
Van Es Marketing Services – marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
tel 0546 45 66 62
[email protected]
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: