Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tarieven containervervoer vanuit Azië geëxplodeerd

Robbert Jan Dekker: 'Op korte termijn stijgen producten uit Azië flink in kostprijs'

Zoals Wonen360 eerder meldde, zijn de tarieven voor het vervoeren van containers vanuit Azië geëxplodeerd. Ingezet door de aanvallen van Houthi rebellen op containerschepen die vanuit Azië via het Suez kanaal varen, en het dientengevolge nu omvaren om Kaap de Goede Hoop, zijn de spotprijzen in extreem korte tijd met ongeveer USD 4000 per 40’ container gestegen.

"Daarmee worden producten uit Azië (tijdelijk) fors duurder; vooral relatief laagwaardige, volumineuze en/of zware bulkproducten", laat directeur Robbert Jan Dekker van Royal Dekker via social media weten.

"Voor kozijnhout betekent dit bijvoorbeeld een kostprijs verhoging van ruim USD 100 (of omgerekend EUR 91) per m3. En voor februari worden zelfs spottarieven genoemd die nog 2000 dollar hoger liggen.

Het valt te bezien of deze extreme tarieven gestand houden, aangezien er in 2023 al vaker (zonder succes) geprobeerd was om de tarieven te verhogen. Echter met het omvaren is er toch 10 tot 14 dagen capaciteit weggevallen en voorraden in Europa zijn na de pandemie weer extreem gereduceerd, waardoor veel producten toch verscheept moeten worden ondanks de veel te hoge tarieven. Tijdens de pandemie hielden we ook niet voor mogelijk dat tarieven zo enorm zouden stijgen en dat dit zo lang zou duren.

Eind 2023 lagen daarbij de tarieven ook ver onder de kostprijs voor containertransport over zo’n lange afstand, dus de rederijen ruiken hun kans momenteel.

Op korte termijn stijgen producten uit Azië in ieder geval flink in kostprijs en worden producten uit Afrika en (Zuid) Amerika (ondanks problemen in het Panama kanaal) relatief gezien aantrekkelijker", aldus Dekker.

Bron: LinkedIn

Publicatiedatum: