Terwijl we de drempel van 2023-2024 zijn overschreden, ontvouwen zich boeiende perspectieven voor de meubelbranche. Het komende jaar belooft een boeiende reis te worden, gekenmerkt door innovaties, verschuivingen in consumentengedrag en voortdurende aanpassingen aan een snel veranderende wereld. In deze context duiken we met Dirk Steenbeke van het Belgische interieurlabel Passe-Partout dieper in de verwachtingen voor de meubelbranche in 2024. Maar zonder verleden geen toekomst, dus blikken we ook terug met de Vlaming.


Dirk Steenbeke: "Zij die in de meubel- en interieurbranche zitten moeten zich ook opstellen als ambassadeurs van onze branche."

Hoe heeft de meubelbranche zich ontwikkeld in 2023?
"Ik heb niet het idee dat de meubelbranche op welk gebied dan ook aanzienlijke ontwikkelingen heeft doorgemaakt. Wel is het duidelijk dat we de post-corona tijd zijn ingegaan in 2023 en dat de consistente groei van de afgelopen jaren enigszins is gestagneerd.
Wat mogelijk meer merkbaar is, is dat consumenten nu een betere dienstverlening verwachten - meer ondersteuning bij hun inrichting, hulp bij hun keuzes, meer advies, en vooral op een vriendelijke manier, in plaats van slechts een klant/verkoper-relatie.
Wat betreft technologie is het opvallend dat 3D niet meer weg te denken is. Gelukkig is het nu meer betaalbaarder dan een paar jaar geleden en is het al goed ingeburgerd bij mensen die met interieur bezig zijn. Deze trend zullen we dan ook volgen dit jaar"

Welke uitdagingen heeft Passe Partout in 2023 ondervonden?
"Het jaar 2023 begon natuurlijk zoals 2022 was geƫindigd, met een enorme stijging van de energieprijzen. Deze kosten waren met een factor van tien gestegen en konden niet zomaar ad hoc worden doorberekend in onze prijzen. In reactie hierop hebben we een werkgroep opgericht om op alle fronten te kijken naar besparingsmogelijkheden op het gebied van verwarming en verlichting, met uitstekende resultaten (zoals de implementatie van Ledverlichting in de hallen en veranderingen in de productieflow)."

Wat zijn jouw verwachtingen voor 2024?
"Na een buitengewoon succesvolle beurs in Brussel, met Parijs (voor de export) in het vooruitzicht en de recente toevoeging van een exportmanager, samen met de introductie van 3D-technologie in ons bedrijf, zie ik 2024 met vertrouwen tegemoet. De marktvraag richt zich op nauwere samenwerkingsverbanden, iets waar wij uitstekend in excelleren. We blijven trouw aan onze koers van de afgelopen jaren en streven er dagelijks naar om alle aspecten te verbeteren en zo onze KPI's te optimaliseren. Hoewel perfectie wellicht onbereikbaar is, doen we ons uiterste best."

Wat ga je in 2024 niet meer doen wat je in 2023 nog wel deed?
"Dat is een lastige vraag; ik zou eerder zeggen dat ik in 2024 van plan ben om voort te bouwen op wat ik in 2023 heb gedaan, maar dan beter. Met de opgedane ervaring, behaalde resultaten en vergaarde kennis streef ik ernaar om continu verbeteringen aan te brengen in ons bedrijf. Mijn doel is om het te transformeren tot een welvarend bedrijf waar iedereen tevreden is en met plezier mee samenwerkt."

Heb je nog een boodschap voor de lezers van Wonen360?
"Eigenlijk een beetje wel ja, dat zij die in de meubel - en interieurbranche zitten zich ook opstellen als ambassadeurs van onze branche. Laten we trots en fier zijn op wat wij doen. Consumenten c.q. mensen hebben hun mooiste, gelukkigste en misschien zelfs ook hun verdrietigste momenten in onze interieurs die wij allen samen bedenken en produceren. Hoe mooi is dat niet. Wij ontwikkelen allemaal meubelen die deel uitmaken van het leven van zoveel duizenden gezinnen. Laten wij dan ook die fierheid en dankbaarheid uitstralen door deze mensen met enthousiasme, met een glimlach en professioneel te helpen om van hun huis een thuis te maken. Dat is trouwens volgens mij ook de oplossing voor een mooie toekomst voor onze branche op lange termijn. Keep smiling, you're selling Home Stories...
Een gezond en gelukkig nieuwjaar iedereen!"

Meer informatie:
Passe Partout
info@passepartoutnv.be
www.passepartoutnv.be