Fysieke winkels in plaats van online webshops. Volgens onderzoek is er een einde gekomen aan de online winkel-hausse in Duitsland, aangewakkerd door de coronapandemie. Het aandeel van mensen die minstens de helft van hun aankopen online doen, daalde van ongeveer een derde (32 procent) in 2022 naar 26 procent, aldus Postbank, onderdeel van de Deutsche Bank Group, op basis van antwoorden van 3.038 volwassenen in augustus van dit jaar. Het aandeel is echter nog steeds hoger dan in 2019 (24 procent), het jaar vóór het uitbreken van de coronapandemie in Duitsland.
“Het winkelgedrag wordt weer normaal, nu de Corona-beperkingen en het inhaaleffect in de detailhandel achter ons liggen”, zegt Thomas Brosch, hoofd digitale verkoop van de Postbank. “Online winkelen is echter onmisbaar geworden, vooral voor jongeren.” Volgens het onderzoek is in de groep van 18 tot 39-jarigen het aandeel van degenen die ten minste een deel van hun aankopen online doen, met 37 procent, aanzienlijk hoger dan onder degenen boven de 40 (26 procent).
Bron: Horizont