Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Miljoenenclaim voor Samsung wegens verboden prijsafspraken

Stichting Consumenten Competition Claims is in samenwerking met de Consumentenbond een rechtszaak gestart tegen Samsung. De organisaties willen dat Samsung consumenten compenseert voor schade die ze hebben geleden door verboden prijsafspraken die de fabrikant maakte.

Van 2013 tot 2018 zette Samsung winkeliers onder druk om televisies niet onder een bepaalde prijs te verkopen. De fabrikant controleerde actief of verkopers zich aan deze afspraken hielden. Bovendien verstoorde Samsung met zijn prijsafspraken de marktwerking. Daardoor waren ook de prijzen van concurrerende televisiemerken onnodig hoog. In 2021 legde de Autoriteit Consument & Markt Samsung daarom een boete op van ruim €39 miljoen.

500 miljoen
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Iedereen die tussen 2013 en 2018 een televisie kocht, betaalde teveel. En dat geldt niet alleen voor Samsung-televisies, maar voor alle merken. Dat teveel betaalde geld moet Samsung terugbetalen, vinden wij."

Bert Heikens, voorzitter van Stichting Consumenten Competition Claims: "Gemiddeld betaalden consumenten 12% te veel voor een Samsung-televisie, met uitschieters tot wel 29%. De totale schade bedraagt naar schatting meer dan €500 miljoen. Een grote groep consumenten is in Nederland door Samsung gedupeerd."

Aanmelden
De Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims roepen consumenten op om zich aan te sluiten bij de actie. Consumenten die tussen 9 januari 2013 en 7 december 2018 in Nederland een televisie kochten bij een (web)winkel, kunnen meedoen. Dat geldt ook voor consumenten die een ander merk televisie kochten. Aanmelden is gratis.

Als de claim leidt tot een compensatie, dan heeft de procesfinancier recht op een vergoeding (no cure no pay). De vergoeding bedraagt maximaal 25%. Stichting Consumenten Competition Claims streeft ernaar dat Samsung ook deze vergoeding betaalt.

Stichting Consumenten Competition Claims werkt samen met de Consumentenbond en ConsumentenClaim en wordt bijgestaan door het advocatenkantoor Scott+Scott. De rechtszaak wordt gefinancierd door Taupe Ltd.

Meer informatie:
De Consumentenbond
www.consumentenbond.nl

Publicatiedatum: