Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
78% van 12 jaar of ouder heeft iets online gekocht

'In 2023 was de online aankoop van meubels lager dan in 2021'

In de eerste helft van 2023 kocht 78 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder iets online. Dat is meer dan een jaar eerder, en vergelijkbaar met 2021. De verkoop van digitale producten en diensten nam vergeleken met 2022 licht toe, terwijl de verkoop van goederen nauwelijks is veranderd. Van de online shoppers had 43 procent klachten over de aanschaf. In 2021, toen er ook naar klachten werd gevraagd, was dat 56 procent. Dit blijkt uit het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen van het CBS.

Deze enquĂȘte wordt jaarlijks van april tot juli gehouden. Er doen ongeveer 6 duizend mensen van 12 jaar of ouder met het onderzoek mee. In 2023 zeiden ongeveer 12,1 miljoen 12-plussers iets online gekocht te hebben in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek. Vooral 25- tot 35-jarigen kopen via internet (93 procent), van de 75-plussers deed 36 procent online aankopen.



Een kwart van de 12-plussers kocht via internet meubels en woonaccessoires, ook vergelijkbaar met een jaar eerder. In 2023 was de online aankoop van meubels lager dan in 2021, tijdens de coronapandemie.

Van degenen die online winkelden, had 43 procent klachten hierover. In 2021, toen dit - anders dan in 2022 - wel werd gevraagd, gaf nog 56 procent aan problemen te ervaren met online winkelen. De meest genoemde klacht was te late levering van de bestelde producten: 33 procent klaagde hierover, tegen 40 procent in 2021.

Publicatiedatum: