Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Conflict rond de Rode Zee houdt de gemoederen bezig

Interieurbranche houdt de adem in: mogelijke vertragingen én stijging van containertarieven

Belangrijke containervervoerders zoals CMA CGM, Maersk, Hapag-Lloyd en MSC hebben besloten voorlopig geen schepen meer door de Rode Zee te laten varen, uit angst voor aanvallen door Houthi-rebellen uit Jemen. Deze beslissingen kunnen economische gevolgen hebben die ook in de interieurbranche merkbaar zijn, aangezien de Rode Zee de enige toegang is tot het Suezkanaal, een cruciale verbinding tussen Europa en Azië.

De toenemende onrust in de Rode Zee wordt toegeschreven aan conflicten tussen Israël en Hamas, waarbij Houthi-rebellen schepen aanvallen en raketten afvuren, vooral op schepen met een connectie naar Israël. Onlangs zijn schepen van Maersk en MSC aangevallen, waarbij een MSC-schip licht beschadigd raakte, maar de opvarenden bleven ongedeerd.


Zo’n 12 procent van alle wereldhandel gaat door het Suezkanaal.

Vertragingen door situatie van overmacht
Momenteel is er nog veel onduidelijk over de gevolgen van de situatie rondom de Rode Zee. "Niemand kan zeggen wat voor impact dit zal gaan hebben. Wel is het zeker dat er hierdoor vertragingen zullen ontstaan", vertelt Ronald Verdult, eigenaar van meubelgroothandel RV Design. "Zeker omdat het Chinese nieuwjaar voor de deur staat en er hierdoor nog verdere vertragingen kunnen ontstaan."

Ronald benadrukt dat er nog te veel onduidelijk is over wat er precies te gebeuren staat. "Voor ons is het een situatie van overmacht." Bij RV Design willen ze graag duidelijkheid scheppen voor hun klanten. "We weten alleen nog niet wat en hoeveel er vertraagd gaat worden." Zodra er meer duidelijk wordt zal dit direct gecommuniceerd worden voor de groothandel.


Ronald Verdult van RV Design.

Mogelijke alternatieven
Het alternatief voor schepen is om het Afrikaanse continent heen varen, wat dan extra tijd kost. Echter kan Bart Bockweg, mede-eigenaar van I-Catchers, zich dit niet voorstellen. "Ik zie het niet snel gebeuren dat ze eromheen gaan varen." Als voorbeeld geeft hij de blokkade van het Suezkanaal in 2021. "Er zijn maar een aantal rederijen geweest die om Afrika heen zijn gaan varen. De overgrote meerderheid bleef toch echt gewoon afwachten."

Ook de gehele kust van Jemen in de gaten houden is onbegonnen werk, denkt Bart. "Het is niet zo gemakkelijk om zo maar even de gehele kust van het land (800 km breed) in de gaten te houden met marineschepen. Het 'landje' Jemen lijkt voor ons ver weg, maar is gewoon even groot als Nederland, België, Luxemburg en Duitsland bij elkaar."

Het land Jemen is ongeveer 900km van Oost naar West en ongeveer 400km van Noord naar Zuid. De Westelijke kustlijn waar de Houthi’s actief de baas zijn is ongeveer 200km van Oost naar West en 350km van Noord naar Zuid.


Bart Bockweg van I-Catchers.

Mogelijke gevolgen containertarieven
Het conflicten rond de Golf van Aden kan ook gevolgen hebben voor de containertarieven. Momenteel zijn deze erg laag, maar zouden door deze problemen kunnen stijgen. "Als deze issues aan blijven houden ben ik daar wel bang voor", geeft Bart toe. Wel is het volgens hem voorbarig om nu al conclusies te trekken. "Het ligt er helemaal aan hoelang het probleem aan gaat houden. Maar als ze er echt helemaal niet meer doorheen varen of eens in de zoveel tijd in colonne gaan varen, dan zal het impact hebben. Op die manier is het een bedreiging voor alles en iedereen."

Voor nu maakt Bart zich nog niet zo druk en wacht hij de ontwikkelingen rustig af. "In principe hebben we genoeg voorraad in Nederland om zelf dit soort momenten te overbruggen. Vooralsnog zullen onze levertijden hierdoor niet veranderen. Pas als dit probleem lange tijd aanhoudt zal het ons ook raken."


Annet Koster, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders.

Nederlandse reders
Bij Nederlandse reders neemt de spanning toe, maar zover bekend zijn er geen aanvallen geweest op schepen van Nederlandse bedrijven. "Zij die daar al varen, kunnen moeilijk keren. Men is zenuwachtig", vertelt directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) aan Nieuwsblad Transport. "En zij die daar nog naartoe moesten, moeten nu andere routes kiezen."

Elk jaar passeren ongeveer 20 duizend schepen het Suezkanaal. Dankzij verbeteringen aan de vaarweg is dit aantal de afgelopen jaren gestegen, met uitzondering van een kleine dip tijdens de coronapandemie. Van de in totaal 12 miljard ton scheepvaart die vorig jaar over zee werd vervoerd, ging 1,4 miljard ton via de Rode Zee. Bijna de helft van alle vracht die door het Suezkanaal wordt getransporteerd, bestaat uit producten in containers.

Reageren? Mail naar [email protected]