Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vervoer uit China gaat langer duren: containerrederijen mijden Rode Zee

Vanwege recente aanvallen van rebellen in Jemen vermijden containerrederijen Maersk en Hapag-Lloyd tijdelijk de Rode Zee. Dit heeft gevolgen voor de scheepvaart tussen Aziƫ en Europa, aangezien dit een belangrijke vaarroute is. Schepen overwegen nu mogelijk om te varen via Zuid-Afrika, wat extra kosten en vertragingen kan opleveren. De route om Afrika duurt 10 tot 15 dagen langer als de Rode Zee niet gebruikt kan worden. Nederlandse rederijen sluiten zich wellicht aan bij deze maatregel.



De aanvallen vormen een ernstige bedreiging voor internationale handel, volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders en de Internationale Scheepvaartkamer. Er wordt opgeroepen tot stopzetting van de aanvallen door de rebellen. Het Amerikaanse Witte Huis overweegt een maritieme task force om de orde te handhaven. De exacte gevolgen voor de aanvoer van goederen uit Aziƫ naar Europa zijn nog niet volledig bekend.

Eerder, in het voorjaar van 2021, leidde een blokkade van het Suezkanaal door het schip Ever Given tot aanzienlijke verstoringen in het internationale scheepvaartverkeer.

Bron: AD

Publicatiedatum: