Vanwege recente aanvallen van rebellen in Jemen vermijden containerrederijen Maersk en Hapag-Lloyd tijdelijk de Rode Zee. Dit heeft gevolgen voor de scheepvaart tussen Aziƫ en Europa, aangezien dit een belangrijke vaarroute is. Schepen overwegen nu mogelijk om te varen via Zuid-Afrika, wat extra kosten en vertragingen kan opleveren. De route om Afrika duurt 10 tot 15 dagen langer als de Rode Zee niet gebruikt kan worden. Nederlandse rederijen sluiten zich wellicht aan bij deze maatregel.
De aanvallen vormen een ernstige bedreiging voor internationale handel, volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders en de Internationale Scheepvaartkamer. Er wordt opgeroepen tot stopzetting van de aanvallen door de rebellen. Het Amerikaanse Witte Huis overweegt een maritieme task force om de orde te handhaven. De exacte gevolgen voor de aanvoer van goederen uit Aziƫ naar Europa zijn nog niet volledig bekend.
Eerder, in het voorjaar van 2021, leidde een blokkade van het Suezkanaal door het schip Ever Given tot aanzienlijke verstoringen in het internationale scheepvaartverkeer.
Bron: AD