Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Ik neem mijn beslissingen op basis van feiten"

Directeur Jeroen de Zwart van groothandel INTR ziet gemis ingevuld worden

"Het eerste jaar is voorbij gevlogen", zegt Jeroen de Zwart, die sinds 1 september 2022 aan het roer staat van groothandel INTR. De directeur heeft direct zijn visiekaartje afgegeven, nadat hij op InCoDa 2023 rondliep en een productgroep miste binnen het bedrijf. Dat gemis is inmiddels ingevuld. In het tweede kwartaal van 2024 is de vloerenbranche een nieuw, kleurrijk label rijker: Saffier. Met als motto: "Mat is het nieuwe glim."


Directeur Jeroen de Zwart (links) met marketing manager Joost Heijnen, beiden poserend met materialen en de huisstijl van Saffier.

Jeroen de Zwart heeft inmiddels zijn draai gevonden. "Ik weet nu hoe de hazen lopen binnen de organisatie. Als je ergens instapt, weet je dat er uitdagingen op je pad komen. Maar ik neem mijn beslissingen altijd op basis van feiten", zegt de oud-directeur van Fleurop.
Met een frisse blik is Jeroen bij INTR. van start gegaan, zonder dat hij daarbij alles voor Deventer zoete koek slikt. "Ik wil uitleg hebben, weten waarom we bepaalde zaken op een bepaalde manier doen. Dat werkt verfrissend en ik word er zelf door gestimuleerd."

Roerig jaar
Voor Jeroen de Zwart was 2023 niet het meest gunstige jaar om als leider van INTR te starten. "Het was een roerig, maar vooral uitdagend jaar. Goed gingen onderdelen als vloer- en raamtechniek, maar de verkoop van vloeren stond behoorlijk onder druk. De hele branche heeft daar last van. 'Jeroen komt en alles gaat naar beneden' werd er bij ons vaak gekscherend op de werkvloer gezegd. Maar over de hele linie zijn de cijfers nog best redelijk hoor. Alleen op het gebied van vloeren is het duwen en trekken."

Nieuwe INTR. Points
Volgens marketing manager Joost Heijnen heeft het wat rustiger jaar een positieve uitwerking op de supply chain. De leveringsbetrouwbaarheid bijvoorbeeld, die doorgaans al heel goed is, ging weer iets omhoog. Daarnaast deden de tien INTR. Points die door het hele land zijn te vinden het goed, aldus Joost. "De fijnmazigheid van al die vestigingen door heel Nederland wordt gewaardeerd. De woninginrichter en ZZP'er vinden het prettig dat ze dicht bij huis hun materialen af kunnen halen. Voor ons reden om in den lande in 2024 nog twee nevenvestigingen te openen. Waar laten we nog even in het midden."

Nieuw label
"Ik vind het eigenlijk best een mooi jaar", gaat Jeroen verder. "Het is niet de eerste teruggang die ik meemaak. Niettemin hebben we stappen kunnen zetten. Een goed voorbeeld is ons nieuwe label Saffier, waarvan ik de initiator ben en dat in het tweede kwartaal van 2024 wordt gelanceerd. Vorig jaar liep ik rond op InCoDa en dacht: als INTR. hebben we geen private label. Daar ben ik met collega's over gaan praten en na wat vooronderzoek hebben we besloten om een private label te starten. Omdat we strategisch gezien niet alleen afhankelijk willen zijn van onze A-merken. Het was niet zomaar geregeld, maar het merk Saffier staat er nu. Het was ooit - een jaar of 20 geleden - een merk van Forinn, waar later na allerlei fusies INTR. uit is voortgekomen."

Eclectische woonstijl
Saffier is een compleet nieuw vloerenmerk met een eigen huisstijl, eigen website, eigen look & feel, eigen display en eigen presentatiekast. En dat alles passend binnen de eclectische woonstijl, waarbinnen 'alles' mag op het gebied van kleuren en stijlen. Onder het motto "Mat is het nieuwe glim" moet Saffier in 2024 gaat schitteren. "Het is een ultramatte vloer die straks verkrijgbaar is in alle populaire delen, waarvan we op InCoDa 2023 een preview hebben laten zien. Dealers zijn enthousiast, vooral ook door de ruime winstmarge die erop zit. Daarnaast draait het om merkbeleving, dus ook geen witte dozen meer. Als eindklant zie je dat je een echt merk hebt gekocht dat als beste is getest en voldoet aan alle normen."

Beste PVC-toepassing
De vloer is straks leverbaar in verschillende trendy kleuren en dessins en wordt uitgevoerd in planken, visgraat of tegels in zowel dryback als click-systemen. De uitstraling van deze zogeheten Ultra Mat Saffier is te vergelijken met een echte houten vloer, of met een prachtig natuursteen. Tegelijk heeft de consument het gemak en de sterkte van de beste PVC-toepassing. "Het is een vloer waar iedere interieurprofessional blij van wordt. Hij is ook toepasbaar voor het renoveren van trappen.
Ook niet onbelangrijk: onze klikvloeren worden geproduceerd met Be-Lite technologie, waardoor er 20% minder grondstoffen nodig zijn. Dat betekent minder gewicht, lagere energiekosten en minder CO2-uitstoot", weet Jeroen.

Hooggespannen verwachtingen
De introductie van het nieuwe merk Saffier zorgt voor 2024 voor hooggespannen verwachtingen. "Het wordt weer een uitdagend jaar. Realistisch gezien moeten we tevreden zijn als we het stabiel krijgen. Ik vind het mooi dat we als INTR. in een neergaande markt investeren. Met Saffier houd je er de schwung in. Dat maakt het extra uitdagend. Het zorgt in elk geval voor veel positiviteit richting het komende jaar.
We verwachten ook veel van de Wepro-collectie, waarbij we nieuwe elektrische rails brengen. Ook op het gebied van raamdecoratie zullen we ons nog meer gaan focussen op de elektrische bediening: plug & play. De vraag in winkels neemt op dat gebied alleen maar toe.

Meer informatie:
INTR.
Hamburgweg 8
7418 ES Deventer
T 088-0204000
info@intr.nl
www.intr.nl