Annelies Boonstra is retail expert en business consultant. Ze heeft succesvolle retailconcepten neergezet zoals het bol.com Home & Living platform en fonQ Private Label.
Ze schrijft eens in de twee weken een column voor Wonen360 met deze week als onderwerp: "Gen Z in Retail: TikTok trends en werkplezier!"
Gen Z verovert de wereld van retail en merken met de snelheid van een TikTok-trend. Op platforms als TikTok ontstaan tegenwoordig bijna alle hippe hashtags, zoals #Barbiecore en #WhimSigOth.
Maar wat betekent dit voor werk in de retail? Ben jij er al klaar voor om Gen Z aan te trekken als toekomst medewerker?
Deze generatie, geboren en getogen in een wereld met vijf schermen, ademt digitale vibes. Voor hen is het internet als zuurstof – altijd aanwezig en klaar om hun nieuwste selfie of uiting te delen. Ze denken niet alleen digitaal, maar ook doelgericht: purpose én pleasure, please!
Succes betekent niet alleen veel geld, maar ook zekerheid en een toekomstgerichte aanpak. Werk is voor Gen Z geen saaie hiërarchie meer, maar een speeltuin van rollen, talenten en competenties. Hiërarchie? Liever niet. Maar geef ze een inspirerende, inclusieve, en diverse cultuur, en ze zijn aan boord.
Wat willen ze bij een nieuwe baan? Salaris is belangrijk, maar nog belangrijker zijn werk met betekenis en ruimte voor ontwikkeling en groei. Enne, ze praten niet top-down, maar bottom-up en transparant. In de wereld van Gen Z draait het niet om taken, maar om fun, purpose, en samenwerking.
Ook gaan ze niet meer de hele dag achter een laptop of desktop zitten. Dat is te saai en sluit niet aan op hun belevingswereld.
Retailers, let op: deze generatie wil meer dan een product kopen; ze willen een ervaring. Dus, gooi die traditionele aanpak overboord en omarm de Gen Z-vibes. Het is niet alleen goed voor de consument, maar ook voor de medewerkers. Purpose, pleasure, en een beetje TikTok-magie – dat is waar het om draait! 🚀