Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Naar deze kleur vloerkleed zoekt de consument het meest

Het zoekvolume van vloerkleden is in Nederland de afgelopen drie jaar met bijna de helft toegenomen. Het meest wordt er in het vierde kwartaal van het jaar naar vloerkleden gezocht. Uit de Vloerbedekking Marktmonitor 2023 blijkt dat de consument, qua kleur vloerkleed, het meest zoekt naar groene vloerkleden. De kleur beige staat op de zevende plaats in de ranglijst van meest gezochte kleuren vloerkleden over de afgelopen vier jaar, maar kent de sterkste relatieve groei van het online zoekvolume.


Foto ter illustratie: Carpet Creations.

Online zoekgedrag naar vloerkleden
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan vloerbedekking blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 710.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar vloerkleden. En het zoekvolume naar vloerkleden is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog 480.000 zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld ruim 708.000 keer gezocht naar vloerkleden. Het zoekvolume van vloerkleden steeg in het jaar 2020 met 73 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 met één procent afnam. In het jaar 2022 nam het zoekvolume af met 14 procent. Daarmee is in drie jaar tijd het zoekvolume van vloerkleden met 48 procent toegenomen. Dat is een sterkere groei dan dat van het geheel aan vloerbedekking, dat met 36 procent toenam.

Meeste omzet in vierde kwartaal
Het zoekvolume van de zoekopdrachten gerelateerd aan vloerbedekking over de afgelopen vier jaar is per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Het volgend figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten met de tekst “vloerkleed” er in over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume redelijk gelijkmatig verdeeld is over de maanden van het jaar, maar dat er wel een piek is in het najaar. In oktober wordt er het meest gezocht naar vloerkleden. Deze maand vertegenwoordigt 12,1 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maand juni is het zoekvolume het geringst. Ten opzichte van alle vloerbedekking gerelateerde zoekopdrachten zijn de zoekopdrachten op het gebied van vloerkleden minder gelijkmatig verdeeld over de maanden van het jaar. Het vierde kwartaal vertegenwoordigt 32,2% van de het jaarlijkse zoekvolume. Over het algemeen komt de procentuele verdeling van het zoekvolume overeen met de procentuele omzetverdeling.


Maandelijks aandeel in het zoekvolume.

Naar welke specifieke kleuren wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal kleuren onderscheiden zoals in onderstaand figuur weergegeven. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een kleur is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin de kleur als zoekterm voorkomt in relatie tot vloerkleden. De kleur met het meeste zoekvolume is groen. In de afgelopen vier jaar werd er bijna 24.000 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “groen” in de zoekopdracht in relatie tot vloerkleden. Grijs behaalde per maand gemiddeld ruim 16.000 zoekopdrachten. Naast de vermelde kleuren wordt er ook frequent gezocht met de term “multicolor”. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden kleuren ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

16,5 Procent van het zoekvolume met kleur-aanduiding heeft betrekking op groen. Op de tweede plaats staat grijs met een aandeel van 11,3 procent in het zoekvolume. De nummer drie is zwart, welke 9,6 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt. Alle overige kleuren kunt u in de Vloerbedekking Marktmonitor 2023 bekijken.

Beige populair
Op basis van intelligente extrapolatie van big data voorziet Marktdata.nl voor het komende jaar een toenemende populariteit van de kleur beige. Ook de kleuren taupe en bruin zullen het erg goed doen. De kleuren zwart, wit en grijs verliezen juist aan populariteit. Wilt u alle actuele kleurentrends zien, bestel dan de Marktmonitor Vloerbedekking 2023.

Bron: Vloerbedekking Marktmonitor 2023

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
0546 45 66 62
[email protected]
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: