Sinterklaas trekt zich niks aan van recessie en geeft meer uit aan cadeaus

Sinterklaas is dit jaar vroeger begonnen met feestinkopen dan voorgaande jaren. De zeven dagen tot en met Sinterklaasdag betaalde hij in fysieke winkels 5% (op dinsdag, zondag en gisteren) tot 15% (op donderdag) vaker met een pinpas of creditkaart dan recent op gewone weekdagen. In webwinkels betaalde hij van dag tot dag met een creditkaart of iDEAL even vaak tot 10% vaker dan normaal. In webwinkels gaf hij naar verhouding wel een hoger bedrag uit, naar schatting tussen 10% en 20% hoger per dag dan normaal. Dat laat Betaalvereniging Nederland weten.



De hele week voorafgaand aan Sinterklaas werd er aan de toonbank naar schatting 115 miljoen keer afgerekend met pinpassen en creditkaarten, voor een totale omzet van ruim €2,9 miljard. Online ligt het aantal betalingen met creditkaarten en iDEAL ruim driekwart lager maar de omzet is bijna hetzelfde als in fysieke winkels. Het piekmoment aan de toonbank sinds Black Friday viel afgelopen zaterdag rond 14.15 uur, met ruwweg 840 pinbetalingen per seconde. Later die middag, vanaf 16.00 uur, speelde het Nederlandse elftal op het WK voetbal.

In vergelijking met vorig jaar werd de hele Sinterklaasweek in fysieke winkels ruwweg 20% vaker elektronisch afgerekend, voor een totale omzet die zo’n 15% hoger lag. In webwinkels lagen het volume en de omzet van betalingen met creditkaarten en iDEAL ongeveer 5% hoger dan vorig jaar. Vorig jaar waren er rond Sinterklaas coronabeperkingen van kracht waardoor er in fysieke winkels minder dan gebruikelijk werd gekocht en in webwinkels juist meer.

Bron: Betaalvereniging Nederland


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven