Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eichholtz roept hulp in bij transitie zonne-energie

Om zijn groene ambities kracht bij te zetten, wilde Eichholtz zonnepanelen plaatsen op het dak van zijn magazijn. Sunlogic adviseerde de meubelmaker uit Noordwijkerhout gedurende het traject, en hielp ook bij de uitvoering.

Het in 1992 opgerichte Eichholtz is vandaag de dag een vooraanstaande speler in het luxe marktsegment voor meubels en accessoires. De onderneming levert zijn goederen aan vooraanstaande warenhuizen (waaronder Harrods) en aan verschillende retailers, architecten en designers over de hele wereld.

“Vorig jaar zijn we gaan nadenken over welke duurzame stappen we dit jaar wilden zetten”, begint Ruben Alebregtse, CFO van Eichholtz. Een van de stappen die daaruit voortvloeide: het plaatsen van zonnepanelen op het dak van Eichholtz. “Wij leveren onze producten direct uit voorraad. Dit maakt ons uniek, en we hebben daarom een ontzettend groot magazijn.”

Alvorens Eichholtz zich kon richten op het vastleggen van de juiste leverancier moest het bedrijf zich eerst verdiepen in de wereld van subsidies. Voor bedrijven in de industriële sector zijn er namelijk tal van mogelijkheden om de verduurzamingsdoelstellingen te realiseren (of te versnellen) met behulp van subsidies.

Om die reden werd Sunlogic aan boord gehaald. Dit adviesbureau uit Eindhoven is gespecialiseerd in advisering rondom de transitie naar zonnestroom. Voor Eichholtz heeft het bureau de subsidiemogelijkheden in kaart gebracht en bovendien passend advies gegeven met betrekking tot de subsidieaanvraag.

De beste oplossing vinden
“Er is één pot subsidie, waar meer bedrijven gebruik van willen maken dan dat er beschikbaar is. Sunlogic maakte voor ons inzichtelijk aan welke voorwaarden wij moesten voldoen, om überhaupt in aanmerking te komen voor subsidie. In de subsidieaanvraag kun je ook bepaalde keuzes maken, waardoor je meer zekerheid hebt over die subsidieverlening. Sunlogic maakte de berekeningen en keek naar wat voor ons de beste oplossing was.”

Met de gedeeltelijke financiering geregeld, begon vervolgens het selectieproces voor een geschikte aanbieder. “Het is een oerwoud aan aanbieders. Wat haal je precies in huis? Omdat Sunlogic zo veel ervaring heeft met grootschalige projecten, konden zij heel helder aangeven waar wij op moesten letten en welke eisen we konden stellen aan een leverancier met betrekking tot de uptime en garantie.”

Het projectteam stelde een programma van eisen op. Dit omvatte een gedetailleerde lijst van eisen die antwoorden geeft op vragen als: wat is er mogelijk? Hoeveel zonnepanelen hebben we nodig en hoeveel passen er op het dak? Welke zonnepanelen zijn geschikt en hoe moeten deze precies gemonteerd worden? En niet te vergeten: krijgen we toestemming van de netbeheerder en kan het openbare elektriciteitsnet het eigenlijk wel aan?

Hiermee ging Eichholtz de markt op. Sunlogic hielp de meubelfabrikant met het vergelijken van de verschillende leveranciers en hun aanbod.

Alebregtse: “Sunlogic maakte in de selectie duidelijk wat de werkelijke kosten zijn van de zonnepanelen. Daar namen zij een bepaalde rekeningmethodiek in mee qua garantie en uptime. Zaken die voor ons te complex zijn. Op deze manier konden wij eenvoudig aanbieders tegen elkaar afwegen. Zo kies je misschien voor een duurdere aanbieder, maar ben je over het hele traject goedkoper uit.”

Met de adviezen en benchmark van Sunlogic werd uiteindelijk een leverancier gekozen. Ondertussen liggen de zonnepanelen al zo’n vijf maanden op het dak van het magazijn van Eichholtz. Niet alleen levert het de meubelmaker een flinke kostenbesparing op in de energierekening (vooral in deze tijden van exorbitante energieprijzen), ook draagt het bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen.

Alebregtse kijkt tevreden terug op het traject. “Natuurlijk heeft het inhuren van een consultantsbureau on geld gekost, maar dat hebben we in veelvoud terugverdiend. We hadden dit resultaat nooit zelf kunnen realiseren.”

Eichholtz heeft meer dan 1,330 zonnepanelen geïnstalleerd van 455 WP per paneel. Dit is goed voor 606 kWp aan geïnstalleerd vermogen, waarmee de meubelproducent circa 520.000 kWh duurzame energie per jaar kan opwekken. Volgens de berekeningen van Sunlogic heeft de gehele zonne-installatie een terugverdientijd van minder dan vier jaar.

Bron: Consultancy

Publicatiedatum: