Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Een op zes woningbezitters maakt zich zorgen over hypotheek

Maar liefst zeventien procent van alle Nederlanders met een koopwoning maakt zich weleens zorgen over zijn hypotheek. Dit blijkt uit onderzoek van Omniplan onder 1118 huiseigenaren, uitgevoerd door Panelwizard. Bijna zes op de tien ondervraagden pleiten daarom voor realtime inzicht in hun hypotheekproduct en de impact ervan op hun financiële plaatje.



Met dertig procent maken vooral jonge woningbezitters (tot veertig jaar) zich weleens zorgen over hun hypotheek, driekwart van hen is om deze reden voorstander van een (meer) actueel inzicht in hun financiering. “Veel starters hebben hun eerste huis tegen de maximale prijs gekocht, misschien zelfs overboden en nog amper iets afgelost”, zegt Maarten Boddeus, Directeur Product & Markt bij Omniplan. “Door berichten over hoge inflatie en stijgende energieprijzen is het logisch dat zij willen weten welke gevolgen dit heeft voor hun hypotheek en bijbehorende maandlasten. Maar ook ouderen kunnen zich zorgen maken; bijvoorbeeld over de gevolgen voor hun pensioen en de eventuele doorstroom naar een seniorenwoning.”
 


Toekomstbestendig woonadvies       
Ondanks dat een aanzienlijk gedeelte van de ondervraagden zich weleens zorgen maakt over hun hypotheek, zegt maar liefst 22 procent van alle huizenbezitters dat zij onvoldoende stilstaan bij de vraag of de financiering op hun huis nog past binnen hun financiële toekomst. Een op de zeven respondenten stelt daarnaast dat er tijdens het hypotheekadvies onvoldoende rekening is gehouden met hun toekomstige situatie, zoals een veranderend inkomen of eventuele verduurzaming van de woning. Boddeus: “De afgelopen jaren hebben aangetoond dat er in korte tijd veel kan veranderen. De hypotheekadviseur van de toekomst beperkt zich daarom niet alleen tot incidentele ondersteuning bij de aanvraag en het afsluiten van een hypotheek, maar geeft zowel op de korte als de lange termijn doorlopend inzicht in ontwikkelingen die van invloed zijn op iemands financiële situatie. Daarbij horen in toenemende mate zaken als verduurzaming en continu inzicht in het netto besteedbaar inkomen. Wanneer je dat over een periode van tien, twintig of dertig jaar uittekent, geef je toekomstbestendig woonadvies.”
 


Verdere digitalisering
Om woningbezitters van toekomstbestendig woonadvies te kunnen voorzien, is het belangrijk dat hypotheekadviseurs over zoveel mogelijk data beschikken. Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van alle respondenten bereid is zijn persoonlijke data te delen wanneer dit leidt tot een beter financieel advies. Een op de drie van hen zou het zelfs prima vinden als het volledige hypotheektraject (van advies tot daadwerkelijk afsluiten) voortaan volledig digitaal plaatsvindt. Boddeus: “Ondanks dat de consument bereid is om al zijn gegevens te delen, staat data helaas nog steeds op veel verschillende plekken opgeslagen. Het vraagt om verregaande samenwerking binnen de keten om deze data toegankelijk te maken en tegelijkertijd de veiligheid te behouden. Alleen met goed inzicht in betrouwbare data, kun je écht van toegevoegde waarde zijn als woonadviseur.”
 


Over Omniplan
Omniplan is al meer dan vijfentwintig jaar actief op het gebied van personal finance. De FinTech uit Amsterdam voorziet financieel dienstverleners van software om klanten te adviseren en inzicht te bieden in hun financiële toekomst. Naast een volledig en compliant hypotheekadvies, ondersteunt Omniplan met haar platform ook het reken- en advieswerk gedurende alle levensfases van klanten. Zo voorziet de adviseur zijn of haar klanten van het beste financiële advies. Omniplan werkt onder meer voor Rabobank, ING en Handelsbanken.

Publicatiedatum: