Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Mathé (23) en Kjelt (26) van woonwinkel MeubelBaas

''Wij zijn de Coolblue van de meubelbranche''

Mathé Booij (23) en Kjelt van den Hazel (26) runnen sinds 2019 woonwinkel Meubelbaas in Apeldoorn. Waar het begon met de renovatie en verkoop van retourmeubelen in het weekend, staat er momenteel een goedlopend bedrijf dat tal van ambities en ontwikkelingen doormaakt.


Links Mathé Booij met Kjelt van den Hazel.

Wonen360 sprak over deze (huidige) ontwikkelingen met de twee jonge ondernemers.

Hoe is MeubelBaas ontstaan?
Kjelt: ''We zijn drie jaar geleden begonnen met MeubelBaas. In het eerste drie kwart jaar besteedden we nog niet alle aandacht aan het bedrijf die het verdiende. We waren druk met andere bedrijven, zaten nog op school, verkochten voornamelijk retour meubelen en besteden maar één dag in de week aan MeubelBaas. We kochten dan veelal beschadigde artikelen, knapten ze op en verkochten ze weer door via verschillende onlinekanalen en een kleine winkel in Apeldoorn.

Dit was het moment dat we merkte dat een snelle levering van groot belang was. Om meer continuïteit te creëren en de snelle leveringen te kunnen garanderen, besloten we al snel om te overstap te maken naar alleen maar nieuwe meubelen. Deze kochten we in het begin in bij leveranciers zoals Benoa en LABEL51. Hier kwamen later vele andere Nederlandse meubelleveranciers bij. MeubelBaas was geboren...''

Waarin is MeubelBaas onderscheidend van andere meubelzaken?
Mathé: “Ik weet eigenlijk wel zeker, dat onze belangrijkste onderscheidend factoren onze snelheid en service zijn! We besteden hier heel veel aandacht aan. We kopen namelijk groot in zodat we voldoende voorraad hebben. En onze klanten vertrouwen ons door onze persoonlijk aanpak online.'' 

''We steken hier dan ook veel tijd en geld in. Maar maken persoonlijke video’s waarmee we adverteren. Maken instructie video’s hoe klanten hun producten onderhouden, hoe ze het ontvangen en ga zo maar door. Zo weten onze klanten precies met wie ze te maken hebben en wat ze van ons mogen verwachten.''

Kjelt: ''Om een mooi voorbeeld te noemen: Of een klant nu een advertentie ziet, naar de klantenservice belt of in de winkel in Apeldoorn langskomt., de kans dat deze klant dezelfde persoon ziet en spreekt is enorm groot. Zo ervaart een klant bijna een soort personal shopper ervaring. We noemen onszelf dan ook vaak de Coolblue van de meubelbranche: super goede service verlenen met een glimlach op het gezicht. Ons doel is bereikt als de klant kan genieten van zijn producten en zijn ervaring bij MeubelBaas.''

Hoe omschrijven jullie de collectie van de woonwinkel?
Kjelt: ''Momenteel best industrieel. Maar de collectie is continue in ontwikkeling. Zo willen we meer uitbreiden naar andere stijlen, wat chiquere, zoals bijvoorbeeld de stijl van Richmond Interiors of andere merken. Wat voor ons belangrijk is; we zijn een jong bedrijf dat is gestart met de industriële stijl maar wat we weten is dat onze aanpak werkt, snelheid, persoonlijkheid en alles doen voor de klant.''

''Wij geloven dan ook dat we in elke stijl kunnen uitbreiden zo lang we onze beloften naar de klant maar kunnen bewaren. Elke woonstijl trekt een andere doelgroep aan maar het belangrijkste zijn de redenen waarom ze bij MeubelBaas kopen. Recent hebben we wel wat meer diversiteit toegevoegd aan ons assortiment. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan wat Bouclé eetkamerstoelen, Teddy eetkamerstoelen en eiken eettafels. Allemaal direct uit voorraad leverbaar.''

Hoe ervaren jullie deze tijd met inflatie, laag consumentenvertrouwen en crisis 'geluiden'?
Mathé: ''Best uitdagend! We zijn iets voor de coronatijd gestart met MeubelBaas, dus hebben altijd met een bijzondere markt te maken gehad. Door hier goed op in te spelen zijn we enorm gegroeid en continue bezig geweest met het opschalen en aannemen van personeel om het team te laten groeien.''

''We zijn echt door het dak gegaan, doordat de consument in deze periode veel geld spendeerde aan interieur artikelen. We weten ook dat het na elke piek wat minder wordt. We merken dan ook dat de groei bij ons minder hard gaat dan ons doel, maar gelukkig staan wij nog wel op 20-25% groei ten opzichte van vorig jaar.'' 

Kjelt: ''In de woonbranche wordt dit economische probleem denk ik nog meer ervaren dan in andere branches. Gelukkig zijn wij altijd zorgvuldig omgegaan met onze groei en hebben we ervoor gezorgd dat we groeiden met positieve cijfers. Dus deze tijd staan we er verrassend goed voor en hier zijn we uiteraard heel blij en dankbaar voor. En om dit succes voort te zetten moet je soms wat slimme wijzigingen maken in je plannen, doelen en strategie.''

Mathé: ''Daarnaast merken we dat consumenten bewuster een keuze maken voor een nieuw interieur. Tijdens de oktober woonmaand hebben we wel een goede maand gedraaid in verband met de verschillende promoties die we hadden lopen. Maar het was zeker wel wat minder dan vorig jaar. Het lagere segment vangt denk ik wel de hardste klappen.''

Waar zien jullie MeubelBaas staan over 5 jaar?
Kjelt: ''Het plan is om door te blijven groeien op een flink tempo. Het klinkt wat cliché, maar we willen zo veel mogelijk mensen laten genieten van onze producten. De focus ligt voor nu op de indoorproducten en dan met name voor in de woonkamer, maar er valt nog genoeg te halen in verschillende andere productgroepen voor in en om het huis.''

Mathé: ''Op lange termijn willen we het liefst alles kunnen aanbieden, zowel in- als outdoor, maar hierin staat de service altijd voorop. Wij willen graag een voorbeeld worden in de woonbranche, mensen laten genieten van mooie producten die snel geleverd worden, waarbij de klant een geweldig ervaring heeft gehad.''

Kjelt: ''Daarnaast hebben we momenteel een woonwinkel in Apeldoorn en een goedlopende webshop. Er komen al klanten uit Limburg, Noord-Holland en Zeeland naar Apeldoorn om onze winkel te bezoeken. Op termijn zouden we graag een aantal mooie winkels openen waar we onze MeubelBaas beleving optimaal naar voren komt. Veel genieten, veel lachen en natuurlijk veel gezelligheid. Wij moeten de leukste winkel zijn om naar toe te gaan!''

Meer informatie:
Meubelbaas
Vlijtseweg 134 – HAL 18
7317 AK Apeldoorn
Tel: 085-0608569 
[email protected]
[email protected] 
www.meubelbaas.nl