Interview Thomas Cox (Garant Nederland) over economische situatie

''Zolang de wereldproblemen aanhouden, zal de consument terughoudend zijn met grote uitgaven”

Gisteren, dinsdag 1 november meldde dit nieuwsplatform dat de inkoopmanagers somber zijn over de Nederlandse economie. ''De productie van de Nederlandse industrie is in een nog hoger tempo gedaald. Het aantal nieuwe orders nam eveneens nog sneller af, zowel vanuit de Nederlandse markt als voor de export.''

Garant Nederland is een van de grootste inkooppartijen in Nederland voor de meubelbranche. Wij spraken over deze huidige ontwikkelingen met directeur Thomas Cox.


Hoe ervaart inkoopgroep Garant Nederland de huidige economische situatie in Nederland?
''De afgelopen twee jaren, hebben we enorm goede jaren gehad in de woonbranche, ondanks de corona-uitbraak. Consumenten gaven veel geld uit aan hun interieur. Maar door alle gebeurtenissen die momenteel spelen in de wereld, zie je dat de markt veranderd. Consumenten worden onzeker over hun besteedbare inkomen door de oorlog in Oekraïne en de huidige inflatie. Dat de omzet hierdoor onder druk staat is een gevolg hiervan.''

Wat is er door deze actualiteiten veranderd in de branche?
''Ik denk dat leveranciers minder modellen zullen ontwikkelen voor de beurzen. Op zich is hier niets mis mee, want we moeten niet kopen om te kopen, maar kopen naar behoefte voor onze ondernemers. Omdat er minder consumenten in de winkels komen wordt het ook lastiger om meubelen uit te verkopen. Uiteraard blijven beurzen en vooral huisshows belangrijk om de ontwikkelingen van onze leveranciers te volgen en niet minder belangrijk is het contactmoment. met deze leveranciers. Wij proberen met minder leveranciers meer te gaan doen. Dat zijn strategische keuzes. Samenwerking en partnership loont!''

Wat verwacht je van 2023?
''Ik verwacht dat het jaar 2023 op hetzelfde niveau zal liggen als dat van Q3 en Q4 van dit jaar. Zolang de problemen in de wereld niet opgelost worden, zal de inflatie blijven en is er minder geld in de portemonnee van de consument. Ook al is er vorig jaar veel gespaard, het consumentenvertrouwen is momenteel net zo laag als in de crisis van 2008. Ik leg het altijd maar zo uit: een stoel kostte drie jaar geleden €100, nu €130, maar die €100 is nu nog maar €80 waard.''

Op welke manier kan de ondernemer nu de consument naar de winkel krijgen?
''Je moet blijven ondernemen om die consument naar de winkel te krijgen, want er is genoeg gespaard bij een bepaalde consumentengroep de afgelopen jaren. Het is als fysieke winkel juist nu belangrijk om zowel off- als online zichtbaar te zijn. Wij ontzorgen onze aangesloten leden met verschillende folders en online pakketten. Je moet als winkel opvallen en laten zien wat je in huis hebt. Daarnaast is betrouwbaarheid, goede service en goede beleving belangrijk voor de consument. Dit is van toepassing voor alle aangesloten Garant ondernemers.''

''We zullen zien wat het komende jaar ons gaat brengen, maar ons glas is altijd halfvol!,'' besluit Thomas Cox. 

Meer informatie:
Thomas Cox - Garant Nederland
th.cox@garant-nederland.nl 
www.garant-nederland.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven