Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Patrick Janssens van Janssens Oriënt uit Tilburg:

"Er worden nu opvallend vaak vloerkleden voor de koude voetjes verkocht"

Met nog twee maanden te gaan, trekt de directie van Janssens Oriënt voorzichtig de conclusie dat 2022 een positief jaar was. "Ondanks de grillige maanden, mogen we zeker niet klagen", zegt mededirecteur Patrick Janssens (53) in de showroom in Tilburg. "In de achterliggende periode hebben zich nieuwe klanten uit zowel het binnen- als buitenland bij ons aangesloten. Daar zijn we blij mee. Ook nu loopt de handel goed door. Er worden opvallend vaak vloerkleden voor de koude voetjes verkocht. Aan de andere kant merken we ook wel dat veel consumenten op vakantie zijn geweest. Maar als ik nu naar 2023 kijk, zijn we zeker niet negatief gestemd. Okay, we houden rekening met een dipje, maar ook in een mindere periode kun je geld verdienen. Het is maar net hoe je met de marktomstandigheden omgaat", zegt Patrick, zelf gepokt en gemazzeld in het ondernemerswereldje.


Janssens Oriënt wordt gerund door de broers Michael en Patrick Janssens.

De Tilburgse tapijtenspecialist zit al meer dan 35 jaar in het vak. Het bedrijf, dat hij samen met broer Michael runt terwijl ook pa Janssens (74) nog vrijwel elke dag even zijn gezicht laat zien, weet goed in te spelen op actualiteiten. De covid-periode gaf het bedrijf extra ruimte om nieuwe producten te bedenken. Op het gebied van materialen, kleuren en constructietechnieken willen de gebroeders Janssens altijd vooraan staan.
De ruim 100 jaar oude onderneming kan nu gelukkig weer door de fysieke contacten sneller schakelen. "In de coronajaren bleef je bijvoorbeeld stalen van nieuw te ontwikkelen producten heen en weer sturen, want je kunt geen genoegen nemen met alleen een foto. Je moet het met eigen ogen zien en voelen. Daardoor duurde het allemaal wat langer voordat nieuwe vloerkleden gelanceerd konden worden."

97.500 m2 vloerkleden
Janssens Oriënt heeft meer dan 97.500 m2 vloerkleden in alle soorten en maten en van modern tot traditioneel op voorraad. Als totaalaanbieder is de concurrentiepositie van de Tilburgse onderneming uitstekend te noemen. Janssens Oriënt heeft niet alleen veel voorraad, maar ook korte levertijden. Daarnaast is men zeer  servicegericht. Het oplossen van klachten staat hoog in het vaandel. Als er een melding binnenkomt, dan krijgt diegene binnen 24 uur antwoord en wil men het probleem binnen 48 uur opgelost hebben.

Tendens
Patrick Janssens ziet anno 2022 een tendens. "We merken duidelijk dat mensen op zoek zijn naar betere kwaliteiten. Het mag allemaal wat meer kosten, als het vloerkleed maar goed is. Ook niet onbelangrijk: de service moet tiptop in orde zijn. Vinden onze groothandelsklanten trouwens ook heel belangrijk. Ze willen geen hoofdpijndossiers, daar is het veel te druk voor. Ze willen ontzorgd worden en dat kunnen wij prima verzorgen."

Een andere tendens is de toename van het aantal drop shipments. "Doordat er een schakel wegvalt, kan er op de transportkosten bezuinigd worden. Het scheelt nogal wat of het kleed eerst nog naar de handelaar moet worden gestuurd of rechtstreeks naar de eindconsument." 

Ook Janssens heeft te dealen met prijsstijgingen van materialen, lonen, energie, brandstof etc. Ook de wisselkoersen (euro > dollar) zijn van invloed op de uiteindelijke kostprijs. "Maar we hebben half september besloten om voorlopig geen prijsverhogingen door te voeren. In elk geval niet voor 1 januari 2023." 



Combinatie van vloerkleden
Het komende jaar staat in het teken van de lancering van tal van nieuwe collecties. "In het voorjaar zetten we een uitgebreide collectie in- en outdoor tapijten in de markt", kondigt Patrick aan. "We spelen daarmee in op de vraag van klanten die een combinatie van vloerkleden willen die zowel in de woning als in de tuin worden gelegd, waardoor het een geheel wordt. Het is voor ons een groeimarkt, waarbij we nadrukkelijk kijken naar de UV-protectie. Verkleuring na verloop van tijd heb je altijd, maar wij willen gecertificeerde kleden leveren met minimaal 500 uur UV-protectie. Dat een kleed dus minimaal 500 uur zonlicht kan verdragen zonder enige verkleuring. Dat is op dit moment de maximale garantie, maar de ontwikkelingen op dat gebied gaan zo snel dat het morgen weer anders kan zijn. Een paar jaar geleden zaten we nog maar op 150 uur", geeft Patrick aan.


In De Woonindustrie heeft Janssens ook een showroom.

Turkije
Door de hoge containertarieven, hogere grondstofprijzen en verminderde productiecapaciteiten is Janssens tijdens de covidperiode uitgekomen in Turkije, waar (ook) al eeuwenlang tapijten worden gemaakt. "De Turkse producenten zijn van alle markten thuis en hebben ook vrijwel alle grondstoffen die nodig zijn in eigen land tot hun beschikking. Daarnaast produceren ze heel snel en zijn de transportkosten in verhouding lager."
Hoewel de lira, de munteenheid van Turkije, flink onderuit is gegaan, hebben de Brabanders daar weinig hinder van. "Komt omdat we in dollars afrekenen. Nee, Turkije is voor ons een interessant productieland", benadrukt hij.
Uiteraard is Janssens nog volop actief vanuit 'thuisbasis' India. De eigen productie-units in dat land draaien op volle toeren. "Ook daar gaat het super en ondervinden we nauwelijks problemen."

Viscosetapijten
Hardlopers zijn tapijten gemaakt van viscose. "Daarnaast verkopen we veel custommade vloerkleden. Het gaat meer dan ooit om maatwerk. De consument houdt van andere vormen. Maar onze corebusiness is de handgeknoopte vloerkleden, waarmee we in het hogere segment zitten. Dat heb ik het over de collecties Shalimar, Illusion en Lucera. Ook niet onbelangrijk: we zijn het enige bedrijf in Nederland dat ook klassieke vloerkleden verkoopt. We merken dat de vraag daar ook weer naar toeneemt. Kortom, genoeg aanknopingspunten om met een gerust hart naar 2023 uit te kijken. Wij hebben er in elk geval veel zin in", besluit Patrick.

Bezoek ons op Meubelbeurs Brussel, hal 5 - in de stand Confortluxe (406/5-408).



Meer informatie:
Janssens Oriënt
Zevenheuvelenweg 2
5048 AN Tilburg
013 468 59 41
www.janssens-orient.nl   

Carpet Rebel
www.carpetrebel.com   

Perez Vloerkleden
www.perezvloerkleden.nl