IKEA België presenteerde gisteren, donderdag 13 oktober, haar jaarcijfers. De interieurketen blikt terug op het afgelopen jaar met een groei in de operationele omzet met 2,8%. Dit valt met name te danken aan de online verkoop, een verdrievoudiging in vergelijking met het resultaat voor corona. Daarnaast werd veel gebruik gemaakt van live shopping of zijn interieur design-service, dat de verkoopcijfers ook in de lift zette.

Ook maakte IKEA haar nieuwe ambities bekend voor de volgende drie jaar: een investering van 22 miljoen euro in haar fysieke winkels. Dat is vijf keer zoveel dan de 'normale' investering. Voorbeelden hiervan zijn het verbeteren van afhaalpunten, het plaatsen van lockers, het investeren in self-checkout kassa’s.

De grootste focus ligt de komende jaren op de keukenverkoop. “Momenteel verkopen we elk jaar maar liefst 26.500 stuks. We geloven dat als we een betere shopping experience creëren en onze producten continu beschikbaar houden, we onze keukenomzet kunnen verdubbelen binnen 3 jaar”, stelt André Schmidtgall, country retail manager & chief sustainability officer bij Ikea België. 

Tenslotte gaat de keten meer inzetten op automatisering en het digitale aspect.