Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maarten Bierman van The Pinfluencers:

''Pinterest inzetten als digitale showroom voor de interieurbranche''

De visuele zoekmachine Pinterest telt 5 miljoen Nederlandse gebruikers. Dagelijks zijn bijna 2 miljoen pinners op zoek naar inspiratie en ideeën met een koopintentie. “Pinners zijn actionable: ze kopen, maken of doen,'' aldus Maarten Bierman, oprichter van Pinterest marketingbureau The Pinfluencers.

Nog geen 5% van de interieurbranche zet dit platform zakelijk in, en dat is volgens Maarten een gemiste kans. ''Dit is te vooral wijten aan de vooroordelen en onbekendheid van Pinterest. Veel ondernemers denken dat het een socialmediakanaal is waar alleen vrouwen actief zijn, op zoek naar hoge hakken en bruidsjurken. Die tijd is écht allang voorbij.''


Rechts Maarten Bierman.

''Pinterest heeft één concurrent, Google. Het grote verschil tussen deze twee is het gebruik. Op Google weet je waar je naar op zoek bent. “One right answer”.Op Pinterest laat je je verrassen en inspireren door producten én diensten waarvan je het bestaan én de naam niet weet. Het ontdekken maakt Pinterest juist zo anders! Ruim negentig procent van de zoekopdrachten zijn non-branded. Dus de kans dat je als merk of bedrijf een nieuwe doelgroep bereikt is heel groot. Zet Pinterest dus zeker in voor branding!''

Over doelgroepen gesproken. Pinners zijn ouders, HBO+ geschoold, hebben een bovenmodaal inkomen, zijn gemiddeld tussen de 27 en 43 jaar en zijn “spenders”. Designmerken en bedrijven met een portfolio voor het hoge segment doen het goed op Pinterest.

Pinners doen online ideeën op om vervolgens offline tot actie over te gaan. Dus ook voor fysieke woonwinkels biedt Pinterest kansen. In Engeland en Duitsland, waar Pinterest groot is, zijn voorbeelden bekend dat mensen met hun Ipad de winkel bezochten en lieten zien aan de verkoper: “Zo moeten onze woonkamer worden”.

Na Home & Deco is DIY de grootste categorie. En van die 2 miljoen pinners die dagelijks op ontdekkingstocht gaan is 35% man. Op zoek naar ideeën om met duurzame materialen een nieuwe kinderkamer voor de jonge spruit in elkaar te timmeren.

Nog een reden om te starten met Pinterest volgens Maarten: ''De organische inspanningen worden beloond. Google indexeert Pinterest-borden. Wil je nog betere resultaten dan kun je uiteraard adverteren. In verhouding tot andere platformen zijn de kosten laag en de opbrengsten hoog. Ook dit heeft te maken met de eerder genoemde 5%. Er zijn minder adverteerders, dus minder concurrentie en dus lagere advertentietarieven. Op meerdere vlakken zijn er door het inzetten van Pinterest kansen voor ondernemers en merken in de woonbranche. 

Meer informatie:
The Pinfluencers
maarten@thepinfluencers.com
www.thepinfluencers.com 

Publicatiedatum: