Interview met Daniel Nijdam en Raymond Oelderink (Nijwie Furniture):

‘Gezien de huidige economische situatie hadden we nooit deze investeringen gedaan’

Het zijn turbulente en voor sommigen misschien wel spannende maanden in de interieurbranche. De containerprijzen dalen dan misschien wel iets, maar de dollar blijft stijgen. Ook hebben veel groothandelaren veel voorraad ingeslagen naar aanleiding van de coronagekte vorig jaar, maar wat daarmee te doen nu het consumentenvertrouwen daalt en de koopkracht drastisch daalt? We spraken over deze actuele zaken met Daniel Nijdam en Raymond Oelderink van meubelhandel Nijwie Furniture & Le Chair uit Almelo.

Hoe gaat het momenteel bij Nijwie Furniture & Le Chair?
Raymond: ''Bij ons is het nooit saai. 2020 en 2021 waren turbulente coronajaren waar we door extreme pieken in verkoop blij waren dat we alle binnen komende orders konden uitleveren. We zaten tegen het maximum van onze capaciteit aan, ook in de productie. Dit met alle uitdagingen van materiaalschaarste, beperkte beschikbaarheid van containers etc. Door dit alles, naast de reisbeperkingen, hebben we in die periode minder nieuwe artikelen kunnen ontwikkelen dan we normaliter doen.''

Daniel: ''In diezelfde periode hebben we ook nog eens een nieuw magazijn erbij gebouwd, showroom in Almelo verbouwd, stuk grond van de buurman erbij gekocht, nieuwe vrachtwagen gekocht en nieuwe en extra accountmanagers erbij aangenomen. Deze investeringen, die gemaakt waren met het oog op toekomstige groei, hadden we misschien niet gedaan als we hadden geweten wat eraan zat te komen. Heel realistisch: Gezien de actuele economische situatie en vooruitzichten denk ik niet dat wij dezelfde investeringen allemaal hadden gemaakt.''

Raymond: ''Dit jaar is dat weer compleet anders: laag consumenten vertrouwen, traditionele meubelzomer etc. Misschien wel terug naar normaal?''

Daniel: ''Wie zal het zeggen. De komende maanden zal zich dat uitwijzen...''

Raymond: ''Wij hebben begin dit jaar besloten het roer compleet om te gooien voor wat betreft de collecties. We hebben ons een jaar of 6 a 7 sterk geprofileerd als specialist in de eigentijdse trend van industriële meubelen. Nu willen we weer compleet iets nieuws! Wel weer eigentijds maar even weg van het industriële. Wij hebben ons voorgenomen om op onze stand tijdens de komende meubelbeurs in Brussel (300 m2) enkel en alleen deze nieuwe producten en stijl te presenteren. Hier hebben we ontzettend veel zin in! Dit betekent overigens niet dat onze bestaande industriële collecties direct uit gaan lopen. Daarvoor zijn deze omzetmatig nog veel te belangrijk. Wij, en de retailers, kunnen dan al wel iets nieuws willen, de consument is er nog niet klaar mee.''

Er zijn behoorlijk wat ontwikkelingen gaande in de economie, zoals te beginnen met de inflatie, dat ook zeker gevolgen heeft op de interieurbranche. Wat merken jullie hier als groothandel van en hoe gaan jullie hiermee om?
Raymond: ''Als importeur hadden wij al wat langer te maken met inflatie. De kosten van zeecontainers zijn sinds 2020 sky-high gegaan, zo ook de kosten van grondstoffen etc. Jarenlang hebben we geen prijswijzigingen nodig gehad maar de laatste 2 jaar hebben we reeds meerdere verhogingen moeten doorvoeren. Dit is voor ons als groothandel altijd achteraf. We hebben met name in 2021 veel extra kosten moeten absorberen.''

Daniel: ''Uiteindelijk veel teveel. Dat is een dure les geweest, kan en mag ook niet weer gebeuren! Wij moeten dan nog sneller schakelen, resoluter doorpakken en direct een beslissing nemen op dat moment.''

Raymond: ''En dan... als je denkt dat je het wel hebt gehad met de stijgende kostenprijzen, stijgen nu de energie- en brandstofprijzen en is de Euro zwak en daardoor de Dollar duur. De Euro duikt nu al onder de Dollar. Zoals het er nu uit ziet zullen we dit najaar nog een keer een prijsverhoging moeten doorvoeren.''

Containerprijzen zakken al iets, ervaren jullie dit ook?
Raymond: ''Containerprijzen zakken iets, maar nog steeds gelden historisch hoge prijzen. Wij hadden gehoopt dat deze prijsdaling van containers in een sneller tempo zou doorzetten. Gaat echt heel langzaam, en doordat de Dollar duurder is en brandstoftoeslagen toegenomen zijn nog amper merkbaar.''

Als groothandel hebben jullie wellicht nog flinke voorraad, wat te doen hiermee als koopkracht daalt en consumentenvertrouwen historisch laag is?
Raymond: ''Wij zitten op dit moment inderdaad redelijk goed in de voorraad, echter van bepaalde hardlopers hebben we soms nog geen voorraad en houden we levertijden.''

''Echt grote achterstanden, zoals in de laatste jaren, hebben we gelukkig niet meer. Onze voorraad is onze kracht en dus wenselijk. Natuurlijk moeten we er wel voor waken dat de doorlooptijd niet te lang wordt en de voorraad courant blijft. Dat is iets dat we continue monitoren en waarop we moeten bijsturen.''

Jullie hebben te maken gehad met stijgende prijzen, die in de collecties doorgevoerd moesten worden, denken jullie dat deze (ooit) weer gaan zakken? 
Raymond: ''Ja dat hopen we natuurlijk wel, we denken echter dat dit nog wel even gaat duren. Voor de kortere termijn moeten we de laatste kostenverhogingen nog in kaart brengen en gaan doorbelasten. Dan hopen we eerst op een periode van stabiliteit, want daar is iedereen in de bedrijfskolom bij gebaat. Als het daarna weer omlaag kan zou dat mooi zijn, maar wij denken echter niet dat we ooit weer op pre-corona prijzen gaan uitkomen.''

Wat heeft Nijwie nog op de planning staan voor de komende maanden/ jaar?
Raymond: ''Naast collectie, goede prijzen, voorraad beschikbaarheid en leverbetrouwbaarheid wordt er door onze klanten inmiddels meer gevraagd. Je ziet dat onze taak als groothandel de laatste jaren sterk aan het veranderen is, wij moeten steeds verder ontzorgen. Wij hebben onlangs een extra collega aangenomen op de afdeling inkoop, die ons moet helpen het data verkeer nog verder te professionaliseren. Denk daarbij aan foto’s, content en nog specifiekere productdata. Bijna iedere klant heeft inmiddels wel een webshop of iets dergelijks, wij moeten de data dan panklaar aanleveren.''

''Ook willen steeds meer klanten de diepte in met minder leveranciers, en daarvoor wil men real-time info van ons hebben, het liefst door koppeling van de ERP systemen enzovoorts. We gaan ons het komende jaar / jaren er op toeleggen deze dienstverlening verder te optimaliseren!''

Meer informatie:
Nijwie Furniture & Le Chair
info@nijwie.nl 
www.nijwie.nl 
info@lechair.com 
www.lechair.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven