Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Badkamerproducent behaalt omzet van € 2,05 miljard over 2021

Een internationaal opererende ontwerper en producent van badkamerproducten sloot het boekjaar 2021 af met een omzet van 2,053 miljard euro. Dit is 21,9% meer dan in 2020, dankzij het herstel van de activiteit als gevolg van de nieuwe post-covid normaliteit. De optimalisatie van processen, kostenbeheersing en haar strategie van winstgevende en duurzame groei hebben de groep in staat gesteld een nettowinst te behalen van 179 miljoen euro, vergeleken met 60 miljoen het voorgaande jaar. Ebitda bedroeg 401 miljoen, een stijging van 31%. 

Deze goede resultaten stellen de Roca Group, het bedrijf waar het om gaat, in staat om haar investeringsplan met een focus op duurzaamheid te versnellen en zijn ambitie van CO2-neutraliteit tegen 2045 aan te kondigen 



De CEO van Roca Group, Albert Magrans, benadrukte dat "de betrokkenheid en inzet van het hele personeelsbestand ons in staat hebben gesteld om het jaar 2021 met zeer positieve cijfers af te sluiten". Hij benadrukte ook dat "dit herstel is bereikt ondanks het feit dat het in een context van stijgende inflatie werkt als gevolg van de stijging van de kosten van energie en grondstoffen, en dankzij het zoeken naar uitmuntendheid in alle activiteiten van de groep."  

Belangrijkste afzetmarkt
Spanje bleef de belangrijkste afzetmarkt van de Groep en herstelde de trend van aanhoudende groei sinds 2014. De stijgingen in Brazilië en India waren ook aanzienlijk, ondanks de devaluatie van de lokale valuta. De prestaties van China werden beïnvloed door het strengere kredietbeleid van het land, dat de activiteiten van grote ontwikkelaars en lokale distributeurs heeft belemmerd. 

124 miljoen euro investeringen
Het bedrijf verhoogde zijn investeringsinspanning tot 124 miljoen euro, tegen 106 miljoen in 2020, die vooral ging naar duurzaamheid, innovatie, digitalisering en Industrie 4.0. 

Gedurende 2021 is Roca Group haar acquisitiebeleid blijven consolideren, inclusief de aankoop van 75% van de badkamermeubelactiviteiten van de Valenciaanse groep Royo, waardoor het de wereldleider is in deze categorie; een fabriek voor keramiek sanitair in Ceará (Brazilië) en het Duitse bedrijf Sanit, gespecialiseerd in de productie van installatiesystemen. 

Vorig jaar sloot het bedrijf ook de verkoop af van zijn tegeldivisie aan de Mexicaanse industriële groep Lamosa, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten in deze sector, om zijn activiteit te concentreren op de badkamerruimte activiteiten.

Het engagement van de groep voor transversale innovatie kwam vorig jaar tot uiting met de oprichting van Roca Group Ventures, een corporate venturing-fonds met 25 miljoen euro en gericht op investeringen in start-ups en ondernemende projecten die verband houden met de badkamerruimte, waarbij prioriteit wordt gegeven aan projecten die zich richten op milieuvriendelijke initiatieven. 



Koolstofneutraliteit tegen 2045
Dankzij de goede resultaten van het jaar kan Roca Group blijven investeren in haar duurzaamheids routekaart, maatregelen voor energie-efficiëntie promoten en het waterverbruik, de afvalproductie en de uitstoot van broeikasgassen verminderen. In de afgelopen drie jaar heeft de groep zijn CO2-uitstoot met 25,9% kunnen verminderen, ondanks de stijging van de verkoop en productie tijdens deze periode. 

Deze inspanningen en investeringen zijn belichaamd in de aankondiging van het doel van CO2-neutraliteit tegen 2045. Een verbintenis in lijn met het Science Based Targets (SBTi)-initiatief, geleid door het Global Compact van de Verenigde Naties en ondersteund door Roca Group. SBTi definieert een pad voor bedrijven om hun uitstoot te verminderen op basis van wat de klimaatwetenschap nodig acht om te voldoen aan het akkoord van Parijs: inspanningen leveren om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C boven het pre-industriële niveau. 

Vorig jaar verlaagde het bedrijf ook andere van zijn belangrijkste milieu-indicatoren, zoals het waterverbruik, dat met 25,7% daalde in vergelijking met 2018. Bovendien heeft Roca Group in 2021 een auditproces van de integrale watercyclus gelanceerd om het circulaire gebruik te optimaliseren en het verbruik van deze hulpbron te minimaliseren. 

Meer informatie:
Roca Group
www.roca.com

Publicatiedatum: