De gehele outdoor- en interieurbranche kan momenteel niet meer om de stijgende prijzen heen. Na de containertekorten en stijgende grondstofkosten gooit de oorlog in Oekraïne nog meer olie op het vuur. Door deze ontwikkelingen zoeken bedrijven steeds vaker naar oplossingen dichter bij huis. En laat dat nou juist de bedrijfsfilosofie zijn van designmeubelmerk Joli.
"In deze tijdens zijn we zeer blij dat we een lokaal maakmodel hebben", legt general manager Bruno Coucke uit. "We hebben al sinds jaar en dag het grootste deel van de productie in België gevestigd zitten. Dat heeft uiteraard een prijs, maar nu plukken we daar de vruchten van. Tevens bevestigd dit onze bedrijfsvisie."
General manager Bruno Coucke.
Lokale partners
Ten eerste heeft het een positieve uitwerking op innovatievlak. Zo is reizen vandaag de dag (en de afgelopen jaren) een stuk lastiger geworden. "Je bent fysiek dichter bij je partners. Hierdoor kun je sneller innoveren." Om deze reden heeft Joli tijdens de pandemie heel wat nieuwigheden kunnen introduceren. "Zonder lokaal maakmodel was dit niet mogelijk geweest."
De lokale partners waar Joli mee samenwerkt spelen een belangrijke. Volgens Bruno gaan het lokaal maakmodel en de hechte banden met deze spelers hand in hand. "We zullen nooit het mes op de keel zetten van een partner. Goede relatie hebben met bepaalde experten in vakgebieden als bijvoorbeeld plaatmateriaal, metaal en gieten zijn cruciaal."
Leverbetrouwbaarheid
Maar volgens Bruno is er nog een enorm voordeel: het komt de leverbetrouwbaarheid ten goede. Gemiddeld gezien zijn de levertijden volgens hem zeer goed. Zo hanteert Joli momenteel een levertijd van 8 tot 10 weken. Toch staat Bruno met beide benen op de grond en wil hij zichzelf niet de hemel in prijzen. "We moeten niet heiliger dan de paus doen, ook wij hebben soms te maken met uitschieters. Als een keramiekproducent de handdoek in de ring gooit door te hoge gasprijzen, dan moeten wij ook op zoek gaan naar oplossingen." Tot op heden worden deze oplossingen telkens weer gevonden.
Uit voorraad leveren
Tijden veranderen en zo ook de vraag vanuit de markt. "Sinds de crisis zien we dat klanten uit ons dealernetwerk eerder bereidt zijn om producten op voorraad te nemen. Ik durf ook te zeggen dat degenen die dit doen er ook sterk op vooruit zijn gegaan. Heel wat verkopen zijn namelijk gelinkt aan de beschikbaarheid van een product", stelt Bruno.
Zo trachten ze bij Joli de gehele Wire collectie, ontworpen door meubeldesigner Mathias De Ferm, uit stock te kunnen leveren. Bruno benadrukt dat het niet gebruikelijk is om designmeubelen op voorraad te nemen. "Door de langere levertermijnen van de Aziatische producties gaat men meer kijken naar lokale productie. Hierdoor zijn partijen eerder bereidt om van deze lokale producten stock te nemen. Dat zijn serieuze investeringen, maar ze zijn bereidt om dit te doen." Echter zien ze in Kuurne dat dit de Belgische markt nog wat achterloopt. "Toch ook hier staan steeds meer dealers er voor open", besluit Bruno.
Meer informatie:
Joli
Industrielaan 5
8520 Kortrijk
info@joli.be
www.joli.be

Abonneren
Vacatures
- Sales Manager Benelux & Export | Mobitec
- SEA Marketeer | Toppoint
- Accountmanager | Toppoint
- Commercieel medewerk(st)er Binnendienst | The Mosaic Factory
- Accountmanager met passie voor vloeren regio Midden/Oost Nederland | INTR.
- Accountmanager raamdecoratie regio Noord-Oost Nederland | INTR.
- Accountmanager raamdecoratie regio Zuid Nederland | INTR.
- Commerciële medewerker buitendienst regio Zuid | Interstil
- Ervaren meubelbezorger met handige handjes | Prummel
- Client Services Specialist | Studio Piet Boon
Top 5 - gisteren
- Duitse woonwinkel laat Nederlandse groothandel zitten met rekening van 300.000 euro
- Daily Trade Fair verwelkomt 8 nieuwe exposanten
- 'Voor retailers is het belangrijk om op de onzekere vooruitzichten in te spelen door minder voorraden in te kopen'
- Officiële opening Spoormakers Interieur
- RSGA Design neemt verlichtingsbedrijf over
Top 5 - afgelopen week
- Containerschip 123 dagen onderweg van China naar Rotterdam: een nieuw record
- Rechtbank verklaart Ben Demmers Design failliet
- 'Tarieven zeecontainers dalen weer, maar nog steeds veel hoger dan vorig jaar'
- Revor Group komt winkeliers tegemoet
- Groothandel INTR. gaat zich verder specialiseren in verschillende hoofdgroepen
Top 5 - afgelopen maand
Weer
Bruno Coucke, general manager bij Joli:
"We plukken momenteel de vruchten van het lokaal maakmodel dat toegepast wordt"
Publicatiedatum:
Auteur:
Sietse Hielkema
©
Wonen360.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-18 Meubelland gooit handdoek in de ring
- 2022-05-18 Circustek wil aanbod verbreden met stoffen en afwerkmaterialen uit de industrie
- 2022-05-18 Meubelwebshop boekt verlies van 1,7 miljoen euro in eerste kwartaal van 2022
- 2022-05-17 Meubelwinkels en bouwmarkten trekken richting het centrum
- 2022-05-17 Thonet toont bijzondere installatie in historische Circolo Filologico Milanese
- 2022-05-17 Studenten HMC gebruiken StickyLock Augmented Reality app om werken te tonen
- 2022-05-16 Belgische ontwerper Sylvain Willenz maakt eerste design voor Leolux
- 2022-05-16 Minister pakt rookgevaar meubels bij woningbranden aan
- 2022-05-16 'Ze gooide haar leven om na ongeval, nu wint Greet handmade-label met haar interieurzaak'
- 2022-05-16 16.000 euro voor verwijderen van houtworm
- 2022-05-16 Huisshow Castle Line trekt veel klanten
- 2022-05-13 Particuliere klanten ABN Amro besteedden in april 16% meer aan meubelen dan in 2019
- 2022-05-13 Noesst Lifestyle opent zijn deuren: verkoop van luxe woonaccessoires en kleinmeubelen
- 2022-05-13 Meubelindustrie België: crisis loert om de hoek
- 2022-05-13 Opvallend onderzoek in Australië: 28 mensen overlijden door omvallende meubels
- 2022-05-13 'Hier viert het ambacht nog steeds hoogtij'
- 2022-05-13 "De kleur goud is enorm populair, deze zal in de komende jaren niet veranderen"
- 2022-05-12 Home24 ziet omzet in eerste kwartaal dalen
- 2022-05-11 Castelijn voegt vierde model salontafel toe met een nieuwe hoogte van 34 cm
- 2022-05-11 Bouw Experience Center en uitbreiding warehouse Label51 te zien in 1,5 minuut