Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bruno Coucke, general manager bij Joli:

"We plukken momenteel de vruchten van het lokaal maakmodel dat toegepast wordt"

De gehele outdoor- en interieurbranche kan momenteel niet meer om de stijgende prijzen heen. Na de containertekorten en stijgende grondstofkosten gooit de oorlog in Oekraïne nog meer olie op het vuur. Door deze ontwikkelingen zoeken bedrijven steeds vaker naar oplossingen dichter bij huis. En laat dat nou juist de bedrijfsfilosofie zijn van designmeubelmerk Joli.

"In deze tijdens zijn we zeer blij dat we een lokaal maakmodel hebben", legt general manager Bruno Coucke uit. "We hebben al sinds jaar en dag het grootste deel van de productie in België gevestigd zitten. Dat heeft uiteraard een prijs, maar nu plukken we daar de vruchten van. Tevens bevestigd dit onze bedrijfsvisie."


General manager Bruno Coucke.

Lokale partners
Ten eerste heeft het een positieve uitwerking op
innovatievlak. Zo is reizen vandaag de dag (en de afgelopen jaren) een stuk lastiger geworden. "Je bent fysiek dichter bij je partners. Hierdoor kun je sneller innoveren." Om deze reden heeft Joli tijdens de pandemie heel wat nieuwigheden kunnen introduceren. "Zonder lokaal maakmodel was dit niet mogelijk geweest."

De lokale partners waar Joli mee samenwerkt spelen een belangrijke. Volgens Bruno gaan het lokaal maakmodel en de hechte banden met deze spelers hand in hand. "We zullen nooit het mes op de keel zetten van een partner. Goede relatie hebben met bepaalde experten in vakgebieden als bijvoorbeeld plaatmateriaal, metaal en gieten zijn cruciaal."



Leverbetrouwbaarheid
Maar volgens Bruno is er nog een enorm voordeel: 
het komt de leverbetrouwbaarheid ten goede. Gemiddeld gezien zijn de levertijden volgens hem zeer goed. Zo hanteert Joli momenteel een levertijd van 8 tot 10 weken. Toch staat Bruno met beide benen op de grond en wil hij zichzelf niet de hemel in prijzen. "We moeten niet heiliger dan de paus doen, ook wij hebben soms te maken met uitschieters. Als een keramiekproducent de handdoek in de ring gooit door te hoge gasprijzen, dan moeten wij ook op zoek gaan naar oplossingen." Tot op heden worden deze oplossingen telkens weer gevonden.



Uit voorraad leveren
Tijden veranderen en zo ook de vraag vanuit de markt. "Sinds de crisis zien we dat klanten uit ons dealernetwerk eerder bereidt zijn om producten op voorraad te nemen. Ik durf ook te zeggen dat degenen die dit doen er ook sterk op vooruit zijn gegaan. Heel wat verkopen zijn namelijk gelinkt aan de beschikbaarheid van een product", stelt Bruno.



Zo trachten ze bij Joli
de gehele Wire collectie, ontworpen door meubeldesigner Mathias De Ferm, uit stock te kunnen leveren. Bruno benadrukt dat het niet gebruikelijk is om designmeubelen op voorraad te nemen. "Door de langere levertermijnen van de Aziatische producties gaat men meer kijken naar lokale productie. Hierdoor zijn partijen eerder bereidt om van deze lokale producten stock te nemen. Dat zijn serieuze investeringen, maar ze zijn bereidt om dit te doen." Echter zien ze in Kuurne dat dit de Belgische markt nog wat achterloopt. "Toch ook hier staan steeds meer dealers er voor open", besluit Bruno.

Meer informatie:
Joli
Industrielaan 5
8520 Kortrijk
info@joli.be
www.joli.be